هارد چیست؟ چه اجزایی دارد و چگونه کار می کند فالنیک

هارد دیسک مزایا و معایب بسیاری دارد؛ فضای کافی برای ذخیره اطلاعات و همچنین دوام بالا از مزایای هارد دیسک است. در عین حال، ضربه‌پذیری، ازبین رفتن اطلاعات در حین پردازش در صورت وجود ضربه، سرعت پایین خواندن و نوشتن اطلاعات از معایبی بود که کاربران را به سمت استفاده از حافظه SSD هدایت کرد. هارد اینترنال یا همان حافظه داخلی کامپیوتر است که می تواند تمام داده های سیستم، برنامه ها و فایل های خود را بدون نگرانی از بابت حذف شدن بر روی این دیسک سخت ذخیره سازی و محافظت نماید. معمولاً قیمت هاردهای اینترنال با توجه به برند و میزان حافظه ای که دارند متغیر می باشد، به عبارتی هر چه حافظه ذخیره سازی آنها بیشتر باشد و همچنین کمپانی سازنده آن معتبر تر باشد به طبع قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود.

  • به عنوان یکی از انواع هارد کامپیوتر، هارد دیسک های (Serial ATA SATA) هنوز هم متداول ترین نوع هارد دیسک ها هستند که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند.
  • از طریق بخش راهنمای خرید می‌توانید محصولات برتر بازار که زومیت آن را توصیه می‌کند را نیز مشاهده کنید.
  • در ادامه به بررسی نکاتی در انتخاب هارد مناسب و مشخصات هارد اینترنال خوب می‌پردازیم.
  • این نوع هاردها کابلی با دو کانال داشتند که امکان اتصال به مادربرد را فراهم می کردند.
  • اگر درایو شما آسیب فیزیکی یا آسیبی مانند حذف تصادفی داشته باشد‌، روش‌های بازیابی بهترین گزینه را در بازیابی کامل فایل‌های شما فراهم می‌کند.

وقتی که صحبت از بهترین هارد دیسک‌های بازار می‌شود، توشیبا پی ۳۰۰ یکی از محبوب‌ترین‌ها است. این محصول با داشتن کارایی بالا و حافظه ذخیره سازی مناسب، می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد و ارزش بررسی را دارد. در واقع سازه ۱ اینچی یک سازه عملی بود که از میکرو درایوهای شرکت IBM نشات گرفته بودند. اما در حال حاضر، عموماً فقط سازه یک اینچی نامیده می‌شوند؛ و این به دلیل آن است که تولیدکنندگان دیگر نیز محصولات مشابهی تولید می‌کنند.

آشنایی با انواع هارد

هرچند یک رابط جدید به درایوهای External با نام eSATA اضافه شده است که این قابلیت به آن‌ها اجازه می‌دهد تا با سرعت SATA با سیستم تبادل اطلاعات کنند. برخی کاربران به غلط تصور می‌کنند که به علت اینکه هارد اکسترنال خارج از کیس و در باکس کار می‌کند، سرعت بیشتری دارد که این تصور اشتباه است و این دو نوع هارد دیسک به لحاظ نوع کارکرد هیچ تفاوتی با هم ندارند. پس مهم‌ترین تفاوت هاردهای HDD و SDD سرعت و قیمت آن بوده که براساس حجم اطلاعات و فضای موردنظر و مکان استفاده یک از این دو نمونه را می‌توانیم انتخاب کنیم.

IC رام (ROM) هارد

بنابراین یک دیسک که توسط شرکت سازنده آن به عنوان “`۳۰ گیگا بایتی“` تعیین شده‌است ممکن است توسط ویندوز ۲۰۰۰ به دو صورت ۳۰۰۶۵۰۹۸بایتی و هم به صورت ۲۸٫۰ گیگابایتی بیان شود. اگر چه به دلیل سودمندی بیشتر ویندوز از این امکان استفاده کرده باشد که یک گیگا بایت را به صورت ۱٫۰۷۳٫۷۴۱٫۸۲۴ بایت (۲بایت) گزارش می‌کند در حالیکه سیستم‌عامل آن را ۲۸٫۰ گیگا بایت گزارش کند. حافظه ها از طریق دو نوع رابط قابلیت اتصال به مادربورد را دارند ؛ SATA ، PCI Express . رابط اتصال SATA ، روش قدیمی تری برای نصب هر دو نوع حافظه های SSD و HDD است . بنابراین در کیس های کامپیوتری که از مادربوردهای قدیمی تر استفاده می کنند نیز می توان از این نوع حافظه پرسرعت استفاده نمود . حافظه‌های SSD نسبت به هاردهای HDD سرعت انتقال داده و خواندن اطلاعات بالاتری دارند به همین دلیل نسبت HDD قیمت بالاتری دارند؛ در برخی مدل‌ها تا چند ده برابر سریع‌تر هستند.

وسترن دیجیتال، توشیبا و سیگیت به‌عنوان سه برند شاخصی شناخته می‌شوند که خط تولید ارزشمندی در این زمینه دارند و می‌توانید هارد اینترنال موردنیاز خود را با ظرفیت ذخیره‌سازی خاص تهیه کنید. هارد اینترنال سیگیت SkyHawk یکی مدل‌های مشهور این کمپانی است که با ابعاد ۱۴۶.۹ در ۱۰۱.۸ در ۲۰.۲ میلی‌متر در اختیار شما قرار می‌گیرد. این محصول ۴۱۵ گرم وزن دارد و نسبت به مدل‌های برندهای دیگر، سبک‌تر است. سایز هد آن ۳.۵ ایچنی بوده و ظرفیت‌های بالاتر از ۱ ترابایت را نیز می‌توانید به دست آورید.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار