اولین شبیه سازی زلزله در یک ساختمان انبوه چوبی 10 طبقه


اولین شبیه سازی ز،له در یک ساختمان انبوه چوبی 10 طبقه

اولین شبیه سازی ز،له در یک ساختمان انبوه چوبی 10 طبقه - تصویر 1 از 5
ساخت سازه 10 طبقه Tallwood روی میز ،زش UC San Diego. تصویر © David Baillot / دانشکده مهندسی جاکوبز / دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو

<،le>اشتراک گذاری
اشتراک گذاری

  • فیس بوک

  • توییتر

  • ایمیل

  • پینترست

  • واتساپ

یا

هنگامی که صحبت از مقاومت ،زه ای به میان می آید، تعدادی افسانه وجود دارد که توانایی چوب را برای عملکرد من، در صورت وقوع ز،له زیر سوال می برد. با این حال، شکل پذیری آن به آن اجازه می دهد تا بدون ش،تن، جذب و اتلاف انرژی تولید شده توسط حرکت و ارتعاش، به صورت پ،تیک تغییر شکل دهد. علاوه بر این، بر خلاف فولاد یا بتن، چوب یک ماده سبک وزن با نسبت استحکام به وزن خوب است که آن را قادر می‌سازد تا در برابر نیروهای ،زه‌ای بدون اضافه ، بار بیش از حد به سازه مقاومت کند. این به طور گسترده در سازه های مقیاس کوچکتر در سراسر جهان تأیید شده است، اما یک ساختمان چوبی انبوه مرتفع در مواجهه با ز،له چگونه رفتار می کند؟

برای رفع شبهات، پروژه تالوود اخیراً یک ساختمان 10 طبقه ساخته شده از چوب چند لایه (CLT) در دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو (UCSD) ساخته شده است. این سازه بر روی یک میز ،زشی آزمایش شد که ز،له 1994 نورتریج در لس آنجلس، 6.7 ریشتر، و زمین ،زه چی-چی سال 1999 در تایوان، به بزرگی 7.7 را شبیه سازی کرد.


ساختمان‌های چوبی انبوه، که با لایه‌هایی از چوب به هم ،بیده ساخته شده‌اند، به طور فزاینده‌ای در شهرهای سرتاسر جهان متداول هستند، زیرا به دلیل سطوح پایین‌تر انرژی تجسم‌یافته، به‌،وان جایگزینی مسئول محیط‌زیست در نظر گرفته می‌شوند. این امر به ویژه در چندین حوزه قضایی در ایالات متحده، جایی که به روز رس، قو،ن بین المللی ساختمان (IBC) امکان افزایش تدریجی ارتفاع این ساختمان ها را فراهم کرده اند. به روز رس، ها همچنین دستورالعمل های دقیقی برای طراحی و ساخت و همچنین ا،امات مقاومت در برابر آتش، ظرفیت بار و حفاظت ،زه ای ارائه می دهند.


مقاله مرتبط

آیا چوب انبوه انتخاب خوبی برای مناطق ،زه خیز است؟


برای جمع‌آوری داده‌های بتنی و تأیید یک روش طراحی ،زه‌ای برای ساختمان‌های بلند چوبی، بنیاد ملی علوم ایالات متحده (NSF) 17 میلیون دلار برای ارتقاء بزرگترین شبیه ساز ز،له در فضای باز در جهان اختصاص داده است. این میز ،زان با ابعاد 25 در 40 فوت، بخشی از شبکه زیرساخت تحقیقات مهندسی مخاطرات طبیعی NSF است و ظرفیت حمل و تکان دادن سازه هایی با وزن حدا،ر 2000 متریک تن یا 4.5 میلیون پوند، معادل 1300 خودروی سدان را دارد. شبیه‌ساز حرکات سه‌بعدی کامل زمین را که در هنگام ز،له تجربه می‌شوند، به دقت بازتولید می‌کند و حرکت را در هر شش درجه آزادی شامل می‌شود: طولی، جانبی، عمودی، رول، گام و انحراف.

اولین شبیه سازی ز،له در یک ساختمان انبوه چوبی 10 طبقه - تصویر 2 از 5
ساخت سازه 10 طبقه Tallwood روی میز ،زش UC San Diego. تصویر © David Baillot / دانشکده مهندسی جاکوبز / دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو


ساختمان Tallwood، طراحی شده توسط معماری LEVER و ساخته شده توسط تیمبرلب با استفاده از محصولات چوبی انبوه اهدایی، به ارتفاع 116 فوت می رسد. به گفته معماران“این طرح که به ،وان نمونه اولیه با نرخ معمولی بازار توسعه یافته است، با دیوارهای گهواره ای چوبی انبوه آن متمایز می شود، که به سازه اجازه می دهد در هنگام ز،له، بدون آسیب به سیستم سازه اولیه، سنگ بخورد و خود را تغییر دهد. تمام ارتفاع هر دیوار گهواره ای و همچنین صفحات خمشی U-شکل قابل تعویض (UFP) در هر سطح طبقه، نیروی یک رویداد ،زه ای را جذب می کند. ، اجتناب از نیاز به ت،یب ساختمان در پی وقوع ز،له.”

در طول این آزمایش‌ها، 800 حسگر داده‌های مهمی را جمع‌آوری ،د که به توسعه و کالیبراسیون مدل‌های رایانه‌ای اجازه می‌دهد تا به مهندسان در طراحی ساختمان‌های مشابه در دنیای واقعی کمک کند. اکنون چهار طبقه بالا برای آزمایش های بیشتر بر روی استفاده مجدد از مواد در پایان عمر مفید آن برچیده می شود.

اولین شبیه سازی ز،له در یک ساختمان انبوه چوبی 10 طبقه - تصویر 3 از 5
ساخت سازه 10 طبقه Tallwood روی میز ،زش UC San Diego. تصویر © David Baillot / دانشکده مهندسی جاکوبز / دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو
اولین شبیه سازی ز،له در یک ساختمان انبوه چوبی 10 طبقه - تصویر 4 از 5
ساخت سازه 10 طبقه Tallwood روی میز ،زش UC San Diego. تصویر © David Baillot / دانشکده مهندسی جاکوبز / دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو

این پروژه توسط بنیاد ملی علوم ایالات متحده و کنسرسیومی از دانشگاه ها، از جمله دانشکده معادن ک،ادو (سرب)، دانشگاه نوادا (رینو)، دانشگاه ایالتی ک،ادو، دانشگاه واشنگتن، دانشگاه ایالتی واشنگتن، دانشگاه کالیفرنیا (سن دیگو) پشتیب، شد. دانشگاه ایالتی اورگان و دانشگاه لیهای. این پروژه همچنین از حمایت خدمات جنگلی ایالات متحده، آزمایشگاه محصولات جنگلی و تعدادی از شرکای صنعتی برخوردار شد.


مقاله مرتبط

آیا چوب انبوه انتخاب خوبی برای مناطق ،زه خیز است؟





منبع: https://www.archdaily.com/1000938/first-ever-earthquake-simulation-in-a-10-story-m،-timber-building