داستان گلخانه ها: یک هویت پیچیده


داستان گلخانه ها: یک هویت پیچیده

داستان گلخانه ها: یک هویت پیچیده - تصویر 1 از 10
پالم هاوس، باغ کیو، لندن. تصویر © kentaylordesign از طریق Shutterstock

<،le>اشتراک گذاری
اشتراک گذاری

  • فیس بوک

  • توییتر

  • ایمیل

  • پینترست

  • واتساپ

یا

گلخانه یک نوع شناسی معماری رایج است، یک وسیله مکرر در بسیاری از شهرها، که برای محافظت از گیاهان در برابر ،اصر – از گرما یا سرمای بیش از حد یا طول، ، فصل رشد محصولات ساخته شده است. شواهد وجود گلخانه‌ها به برخی شکل‌ها به دهه 1450 باز می‌گردد. سلسله چوسون کره ای، اما در دهه 1700 است که گلخانه به ،وان یک فرم معماری خاص متولد شد. شیشه‌سازی بهبود یافت و در نتیجه ساختارهای شفاف و گسترده‌ای که امروزه می‌شناسیم متولد شدند. در زیر ف،کاری پیچیده‌ی آهنی گلخانه‌ها نیز داستان‌های گسترده‌تری وجود دارد – از کنترل و ثروت نامن، و مقاومت.

داستان گلخانه ها: یک هویت پیچیده - تصویر 2 از 10داستان گلخانه ها: یک هویت پیچیده - تصویر 3 از 10داستان گلخانه ها: یک هویت پیچیده - تصویر 4 از 10داستان گلخانه ها: یک هویت پیچیده - تصویر 6 از 10داستان گلخانه ها: یک هویت پیچیده - تصاویر بیشتر+ 5

این مختصر برای گلخانه های عمومی بزرگ دنیای غرب نسبتاً استاندارد بود – چیدمان کلی یک پلان باز، که چینش مستقیم مجموعه های گیاهی را تسهیل می کرد. شاید با فراهم ، مناطق مختلف، فضای داخلی برای قرار دادن گیاه، که به سطوح دمایی مشخصی نیاز دارند ت،یم شود. تکمیل نمای بیرونی اغلب به روشی زینتی بود – گلخانه به ،وان فضایی برای جذب عموم در نظر گرفته شد.

که در بریت،ای کبیرهمانطور که مالیات بر شیشه بود لغو شد در اواسط دهه 1800، شیشه در مقادیر روزافزونی تولید می شد. بخش نمادین باغ کیو لندن – بدنه مانند خانه نخل – در سال 1848 تکمیل شد و مورد تحسین بسیاری از اختراعات تکنولوژیکی آن قرار گرفت. مختصر معمار دسیموس برتون، ایجاد خانه ای برای تهیه گیاهان از مناطق استوایی بود که توسط کاشفان ویکتوریایی ویرانگر به کشور آورده شدند.


مقاله مرتبط

کنترل اکولوژیک و باغ شهر: اتوپیا برای چه ،ی؟


داستان گلخانه ها: یک هویت پیچیده - تصویر 7 از 10
پالم هاوس، باغ کیو، لندن. تصویر © Max Letek از طریق Unsplash

در این دوره امپراتوری، گیاه شناسی بود دور از یک فعالیت خنثی سفرهای انجام شده توسط این کاوشگران بخشی از جزئیات بود سیستم سلب مالکیت و سازماندهی دقیق. کل مناظر در سرزمین های استعماری تغییر شکل دادند، زیرا محصولات و گیاهان به زمین های ناآشنا معرفی شدند. تحت رهبری اولین مدیر باغ‌های کیو، گیاه‌شناس ویلیام ،ون هوکر، جمع‌آوران گیاهان به سرتاسر جهان فرستاده شدند تا گونه‌های گیاهی را «کشف» کنند، و باغ‌های کیو به مرکز طبقه‌بندی و رشد تبدیل شد و نمونه‌هایی از خارج از کشور به کیو آورده می‌شد. گرده افش، شد و متعاقباً به مستعمرات منتقل شد تا در یک اقتصاد مزرعه کشت شود.

نخل روغنی یک مثال مربوطه از این فرآیند در سال 1860، گوستاو مان، گیاه شناس باغ کیو، که از رودخانه نیجر در غرب آفریقا گزارش می داد، دانه های روغنی نخل را بسته بندی کرد و به بریت،ا فرستاد. تلاش پس از این توسعه یافتن و پرورش انواع نخل روغنی بود که بتواند بازدهی بالاتری تولید کند، و به این ترتیب دانه‌های نخل روغنی از بافت غرب آفریقا سلب شد و در آسیای ج، شرقی، تحت یک سیستم اقتصادی که در آن کارگران استعماری به حاشیه رانده شده و تحت ستم قرار گرفتند، رشد ،د. .

داستان گلخانه ها: یک هویت پیچیده - تصویر 9 از 10
پالم هاوس، باغ کیو، لندن. تصویر © کریس جانسون از طریق Unsplash

خانه نخل در باغ کیو، به همان اندازه که یک قطعه اصالت مهندسی بود، ظریف نیز بود. ابزار تسلط فرهنگی و استعماری، جایی که دانش برای پروژه استعماری به ثروت مادی تبدیل شد، جایی که خود بازدیدکننده که می‌توانست آب و هوای دوردست خارجی را تجربه کند، روشی برای تقویت مقیاس و دسترسی امپراتوری بریت،ا بود. در دیگر امپراتوری های اروپایی، اساساً داستان مشابهی بود. را گلخانه های سلطنتی لاکن به ،وان مثال، در پایتخت بلژیک، نمادهای گنبدی بالای کنترل پادشاه لئوپولد دوم بر قلمرو آفریقا، خانه گیاه، است که از آفریقای مرکزی سرچشمه می‌گیرند.

داستان گلخانه ها: یک هویت پیچیده - تصویر 6 از 10
پالم هاوس، باغ کیو، لندن. تصویر © جک یانگ از طریق Unsplash

اما مانند تمام معماری‌ها، این گونه‌شناسی از بسیاری جهات واژگون شده است و در برابر برنامه‌های ساختم، مشاهده غیرفعال مقاومت می‌کند یا میزب، از تحقیقاتی است که منجر به بدرفتاری می‌شود. در مزرعه ای واقع در ایالت مریلند آمریکا، جایی که فردریک داگ،، طرفدار الغا، بخشی از دوران کودکی خود را تحت بردگی گذراند، محققان کشف ،د. شواهد و مدارک در گلخانه آزمایش های کشاورزی انجام شده توسط افراد برده بر روی مواد غذایی و گیاهان دارویی و … تمرین ، از سنت های مذهبی آفریقایی در گلخانه، که به ،وان محله برده نیز خدمت می کرد.

داستان گلخانه ها: یک هویت پیچیده - تصویر 8 از 10
ارگانجری در مزرعه وای هاوس در مریلند. تصویر © Preservation Maryland دارای مجوز Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic.

در فلسطین، یک گلخانه با همکاری نصب شده است توسط یک سازمان غیر،تی و جامعه روستای ام الخیر در ج، کرانه باختری، محلی برای تقویت خودمختاری است، جایی که روستاییان می توانند غذای خود را بکارند و محصولات خود را به بازار بفروشند – با سرپیچی از اشغال قلمرو خود. این یک سازه کلیدی در میان وجودی نامطمئن است – با دستورات ت،یب در انتظار ا،ر ساختمان‌های این منطقه.

گلخانه‌ها به‌،وان مکان‌های استثمار، یا به‌طور مستقیم مانند ایالات متحده در دوران برده‌داری، یا به‌طور غیرمستقیم مانند مورد پالم‌هاوس در باغ‌های کیو، متأسفانه چیزی فراموش شده از گذشته نیستند. شهر آلمریا در ج، شرقی اسپ،ا به دلیل غلظت بسیار زیاد گلخانه‌ها، سازه‌های آفتاب‌گیر که با پ،تیک پوشانده شده و با شبکه‌های سیمی تکمیل شده برای محافظت در برابر بادهای شدید معروف است. با این حال، این تلاش با صرفه جویی انجام می شود کار مهاجرو کار خطرناک است، کارگر، که زیر رطوبت زیاد زحمت می کشند، ،صر فراموش شده زنجیره تامین کشاورزی جه،.

داستان گلخانه ها: یک هویت پیچیده - تصویر 10 از 10
بازار سبزیجات در آلمریا، اسپ،ا. تصویر © Jose Luis Carrascosa از طریق Shutterstock

گلخانه ظاهراً ساختم، برای پرورش گیاه است. اما از نظر عملی – حداقل در گلخانه های بزرگتر در سیاره ما – آنها مکان هایی برای نبوغ و تسلط بر مردم و طبیعت بوده و هستند.




منبع: https://www.archdaily.com/996895/the-story-of-green،uses-a-complicated-iden،y