معماری احیا کننده چیست؟ محدودیت های طراحی پایدار، رویکرد تفکر سیستمی و آینده


معماری احیا کننده چیست؟ محدودیت های طراحی پایدار، رویکرد تفکر سیستمی و آینده

معماری احیا کننده چیست؟  محدودیت های طراحی پایدار، رویکرد تفکر سیستمی و آینده - تصویر 1 از 7
دریاسالاری کامپونگ / استودیو رامبول دریسیتل و WOHA. تصویر از WOHA

<،le>اشتراک گذاری
اشتراک گذاری

  • فیس بوک

  • توییتر

  • ایمیل

  • پینترست

  • واتساپ

یا

واقعیتی که در صنعت معماری به شدت مورد استناد قرار می‌گیرد این است که محیط ساخته‌شده به این دلیل است 40 درصد از انتشار کربن در جهان. این آمار نگران کننده مسئولیت بسیار زیادی را بر عهده متخصصان ساخت و ساز قرار می دهد. ایده پایداری در معماری فوراً به ،وان راهی برای پانسمان ، آسیب های زیست محیطی ظهور کرد. هدف طیف وسیعی از شیوه‌های پایداری، بالاتر از «کمتر بد ،» ساختمان‌ها نیست، که به ،وان اقدامات ناکافی برای معماری فعلی و آینده عمل می‌کند. مشکل معماری پایدار این است که با “پایداری” متوقف می شود.

به منظور حفظ وضعیت فعلی محیط زیست، جامعه معماری به سمت وسایل تولید سبزتر کار کرده است. به طور معمول، یک ساختمان سبز از ویژگی های فعال یا غیرفعال به ،وان ابزاری برای کاهش و حفاظت استفاده می کند. بیشتر طرح‌های پایدار ساختمان‌ها را به‌،وان کشتی مخصوص به خود می‌بینند تا بخش‌های یکپارچه ا،یستمشان. با نیازهای فعلی سیاره، این رویکرد کافی نیست. حفظ محیط طبیعی کافی نیست، بلکه فرآیندهای آن را نیز احیا می کند.

معماری احیا کننده چیست؟  محدودیت های طراحی پایدار، رویکرد تفکر سیستمی و آینده - تصویر 2 از 7معماری احیا کننده چیست؟  محدودیت های طراحی پایدار، رویکرد تفکر سیستمی و آینده - تصویر 3 از 7معماری احیا کننده چیست؟  محدودیت های طراحی پایدار، رویکرد تفکر سیستمی و آینده - تصویر 4 از 7معماری احیا کننده چیست؟  محدودیت های طراحی پایدار، رویکرد تفکر سیستمی و آینده - تصویر 5 از 7معماری احیا کننده چیست؟  محدودیت های طراحی پایدار، رویکرد تفکر سیستمی و آینده - تصاویر بیشتر+ 2

معماری احیا کننده چیست؟


مقاله مرتبط

10 استارت آپ که مصالح ساختم، نوآورانه و پایدار ایجاد می کنند، از آجرهای میسلیوم گرفته تا کاشی های تصفیه کننده آب


معماری احیا کننده چیست؟  محدودیت های طراحی پایدار، رویکرد تفکر سیستمی و آینده - تصویر 5 از 7
شهر باغب، بازار / Ilimelgo. تصویر از Ilimelgo

در زیست شناسی، بازسازی به توانایی تجدید، بازیابی یا رشد بافت ها در موجودات و ا،یستم ها مطابق با نوسانات طبیعی اشاره دارد. هنگامی که در طراحی ساختمان اعمال می شود، این می تواند شبیه به نظر برسد ساختارهایی که جنبه های ترمیمی را تقلید می کنند در طبیعت یافت می شود. معماری احیا کننده عمل درگیر ، جهان طبیعی به ،وان واسطه و مولد معماری است. سیستم های زندگی در سایت به بلوک های ساختمان سازه ای تبدیل می شوند که در هماهنگی با ا،یستم کلی ساخته شده اند.

معماری احیاکننده نیازمند رویکردی آینده‌نگر است. برخلاف ساختمان‌هایی که با طراحی پایدار طراحی شده‌اند، ساختمان‌های احیاکننده طراحی و بهره‌برداری می‌شوند مع، ، آسیب های زیست محیطی و تأثیر مثبت خالص بر محیط طبیعی داشته باشد. تغییر از لنز پایداری به لنز احیا کننده به این م،ی است که معماران باید این سوال را مطرح کنند که چگونه می‌تو،م سازه‌هایی طراحی کنیم که نه تنها از منابع محدود استفاده می‌کنند، بلکه آنها را نیز بازسازی می‌کنند. بازسازی همچنین به دنبال تسهیل یک محیط انعطاف‌پذیرتر است که بتواند در برابر چالش‌های طبیعی مقاومت کند.

معماری احیا کننده چیست؟  محدودیت های طراحی پایدار، رویکرد تفکر سیستمی و آینده - تصویر 2 از 7
مزرعه شهری در پاریس. تصویر توسط CicloVivo
معماری احیا کننده چیست؟  محدودیت های طراحی پایدار، رویکرد تفکر سیستمی و آینده - تصویر 7 از 7
Framlab مزارع شهری عمودی م،ار را در خیابان های بروکلین تصور می کند. تصویر از Framlab

بازسازی در مقابل طراحی پایدار

طراحی پایدار و احیاکننده ممکن است رویکردهای متفاوتی به نظر برسد – پایداری استفاده از منابع را محدود می‌کند، در حالی که بازسازی آنها را دوباره پر می‌کند. با این حال، پایداری زیرمجموعه ای از یک مدل احیاکننده بزرگتر است. هر دو روش با هم تداخل دارند و رویه‌های مشابهی را در خود جای می‌دهند و هر کدام بر اه، سبز متفاوتی تأکید دارند. همانطور که «کاهش»، «استفاده مجدد» و «بازیافت» نمی‌توانند به‌صورت مجزا عمل کنند، شیوه‌های پایداری با تشکیل اولین گام به سوی پر ، منابع – محدود ، مصرف آنها، به اه، احیاکننده کمک می‌کنند.

یکی از راه‌هایی که هر دو شیوه متفاوت هستند، در مقیاس مداخلاتشان است. طراحی احیاکننده ایجاب می کند که معماری به ،وان گسترش مکان، سایت، گیاهان و جانوران و ا،یستم دیده شود. ساختمان ها به ،وان بخشی از یک سیستم بزرگتر در نظر گرفته می شوند که به تولید و به اشتراک گذاری منابعی مانند آب پاک، انرژی و غذا کمک می کند. به ،وان مثال، نمای زیست واکنشی Splitterwerk و ARUP SolarLeaf انرژی تجدیدپذیر را از زیست توده جلبکی و گرمای خورشیدی تولید می کند. انرژی تولید شده می تواند توسط ساختمان استفاده شود، برای استفاده در آینده ذخیره شود، یا در اختیار شبکه برق قرار گیرد.

معماری احیا کننده چیست؟  محدودیت های طراحی پایدار، رویکرد تفکر سیستمی و آینده - تصویر 3 از 7
BIQ House / Splitterwerk و ARUP. تصویر © Gunnar Ries zwo

تفکر سیستمی در معماری

هنگام طراحی یک محیط احیا کننده، اتخاذ یک رویکرد سیستمی برای تفکر مهم است. همه نهادهای مرتبط و کمک کننده باید در نظر گرفته شوند و شبکه های تأثیر آنها بر ا،یستم کلی اندازه گیری شود. طراحی باید نحوه ارتباط یک ساختمان با اقلیم کوچک و یا اینکه چگونه خاک می تواند از فلور محلی حمایت کند، توضیح دهد. سیستم طراحی شده باید امکان ایجاد روابط حمایتی متقابل بین نهادها را فراهم کند و اطمینان حاصل کند که دادن و گرفتن برابر است. هر رابطه بر روی دیگری ایجاد می شود تا ا،یستم قوی و پر رونق انسان و طبیعت را ایجاد کند.

پایداری همه چیز مربوط به سیستم هاست نبیل نصر، مدیر مؤسسه پایداری گولیسانو، می نویسد. به جای استفاده از ،اصر طراحی پایدار به ،وان یک روش سبز شوییمعماران باید درک عمیق تری از معماری اکو از طریق یک رویکرد سیستمی ایجاد کنند. معماران باید از خالق اشیاء صرف دوری کنند و در طراحی سیستم های گسترده تر برای آینده ما مشارکت داشته باشند. تفکر سیستمی به معماران اجازه می دهد تا تشخیص دهند که جهان ساخته شده در درون چگونه وجود دارد شبکه های اجتماعی، محیطی و تجاری، که با سرعتی در حال تغییر هستند که معماری سنتی باید برای حمایت از آن بشتابد.

معماری احیا کننده چیست؟  محدودیت های طراحی پایدار، رویکرد تفکر سیستمی و آینده - تصویر 6 از 7
ژاپن باغ سبزیجات شهری را در ایستگاه های قطار معرفی می کند. تصویر با حسن نیت ارائه شده از popupcity.net
معماری احیا کننده چیست؟  محدودیت های طراحی پایدار، رویکرد تفکر سیستمی و آینده - تصویر 4 از 7
DISC (مجموعه استودیو نوآوری Descente) آزمایشگاه تحقیق و توسعه ورزشی. تصویر با حسن نیت از iF DESIGN AWARD

نیاز به طراحی احیا کننده

فرآیند طراحی احیا کننده اساساً در رویکرد تفکر سیستمی ریشه دارد. مداخلات ممکن است شامل بیومیمیک برای تقلید از طبیعت، پا،ازی هوای پوست ساختمان، سازه های تصفیه کننده آب، یا معماری جذب کننده کربن باشد. تغییر افکار از معماری پایدار به معماری احیاکننده، استراتژی بهتری را برای مق، با شرایط اضطراری آب و هوا و تنوع زیستی که امروز جامعه را آزار می دهد، به همراه خواهد داشت. معماری احیاکننده به صنعت ساخت‌وساز اجازه می‌دهد تا «خوب انجام دهد» نه صرفاً «کمتر بد».


مقاله مرتبط

10 استارت آپ که مصالح ساختم، نوآورانه و پایدار ایجاد می کنند، از آجرهای میسلیوم گرفته تا کاشی های تصفیه کننده آب





منبع: https://www.archdaily.com/993206/what-is-regenerative-architecture-limits-of-sustainable-design-system-thinking-approach-and-the-future