همکاری بین فرهنگی: ابزاری برای تصور آینده آفریقا


همکاری بین فرهنگی: ابزاری برای تصور آینده آفریقا

همکاری بین فرهنگی: ابزاری برای تصور آینده آفریقا - تصویر 1 از 7
دوسالانه معماری ونیز_2023. تصویر © Andrea Avezzù/ دوسالانه ونیز

<،le>اشتراک گذاری
اشتراک گذاری

  • فیس بوک

  • توییتر

  • ایمیل

  • پینترست

  • واتساپ

یا

از آنجایی که دوسالانه معماری ونیز هجدهمین نسخه خود را با ،وان “آزمایشگاه آینده” ارائه می کند، تمرکز آن بر آفریقا به ،وان مک، برای اکتشاف است که الگویی برای راه حل ها به جهان ارائه می دهد. به گفته لسلی لوکو، متصدی آن، دوسالانه مفاهیم ریشه‌داری مانند آب و هوا، حقوق زمین، استعمارزدایی و فرهنگ‌ها را بررسی می‌کند. این ما را به چالش می کشد که چگونه تاریخ آفریقا می تواند ابزاری رادیکال برای تخیل باشد و ما را به یاد این جمله استفان کاوی می اندازد: “از تصورات خود زندگی کنید، نه فقط تاریخ خود.” ،وان دوسالانه احتمالا بلندپروازانه ترین سوال در سال های اخیر است. ما را وادار می کند تا تمام مرزهای جوامع تاریخی این قاره را بازبینی کنیم، تأثیر مرزهای استعماری تحمیلی بر آنها را بررسی کنیم و هویت های دوگانه ای را که آنها به وجود آورده اند بررسی کنیم. ما باید در نظر بگیریم که چگونه این هویت‌ها می‌توانند ابزار خلاقیت باشند، و مهمتر از آن، درک کنیم که هر جامعه آفریقایی دیدگاه منحصر به فردی دارد. این دیدگاه مشتاق همکاری بین فرهنگی به ،وان ابزاری قدرتمند برای تخیل است.

همکاری بین فرهنگی: ابزاری برای تصور آینده آفریقا - تصویر 2 از 7همکاری بین فرهنگی: ابزاری برای تصور آینده آفریقا - تصویر 3 از 7همکاری بین فرهنگی: ابزاری برای تصور آینده آفریقا - تصویر 1 از 7همکاری بین فرهنگی: ابزاری برای تصور آینده آفریقا - تصویر 4 از 7همکاری بین فرهنگی: ابزاری برای تصور آینده آفریقا - تصاویر بیشتر+ 2

آفریقا قاره ای با تنوع فرهنگی گسترده است. با این حال، این تنوع با آن همخو، ندارد مرزهای ملی ایجاد شده توسط قدرت های استعماری ت،یم بندی این قاره با دانش محدود از ساختارهای اجتماعی-فرهنگی آن، با استفاده از ویژگی های فیزیکی منطقه ای و جستجو برای ثروت طبیعی برای تعیین مرزها انجام شد. در نتیجه، جوامع قومی مجبور به تحمل ناپدید شدن ساختارهای فرهنگی خود شده اند، که اکنون با مرزهای کشورهای جدید خود همپوش، دارند. جوامع قومی مشابه باید هویت‌های فرهنگی جدیدی ایجاد می‌،د و جوامع قومی متعدد مجبور به تشکیل یک موجودیت جدید و مذاکره برای هویت جدید شدند. این یک داستان اساسی از یک تاریخ پیچیده است که در سراسر قاره طنین انداز است.

اصطکاک ناشی از دوگانگی هویت آفریقایی دائماً سؤالاتی را در مورد چگونگی درگیر شدن هنر، طراحی و معماری ایجاد می کند. به ،وان مثال، معماری ملی که قومیت های متعدد را در بر می گیرد دقیقاً چیست؟ اختراع مجدد معماری یوروبا در نیجریه چه خواهد بود، و چه تفاوتی در ترجمه با یوروباهایی که ملیت جمهوری بنین هستند دارد؟ این پرسش‌ها لایه‌های متعددی از منابع را ارائه می‌کنند که هنرمندان و طراحان باید آن‌ها را مورد بازجویی قرار دهند، اما آنها همچنین فرصتی نادر برای یک فرآیند رادیکال خلاقیت و دانش‌سازی از طریق همکاری‌های بین‌فرهنگی ارائه می‌دهند.


مقاله مرتبط

ساختار یک مردم: غرفه آفریقای ج،ی بازنمایی های معماری را در دوسالانه معماری ونیز 2023 بررسی می کند


همکاری بین جوامعی با شباهت‌های فرهنگی تاریخی و تفاوت‌های ملی جدید، ابزاری بدیع برای تخیل خواهد بود و راه‌های جدیدی برای دیدن آینده ارائه می‌دهد. این رویکرد مرزهای تحمیلی بر تاریخ را فرو می‌ریزد و امکان تعامل قومی و منطقه‌ای را در سراسر این قاره فراهم می‌کند.

همکاری بین فرهنگی: ابزاری برای تصور آینده آفریقا - تصویر 5 از 7
دوسالانه معماری Kere Architecture_Conteract_Venince Architecture_2023. تصویر © Claire Brodka

نصب های متعدد در بینال به تاریخ های ساخته شده آفریقا صدا داد. قطعه معماری Kere با ،وان “مق، کنید” جنبه های داخلی و خارجی مناظر شهری بورکینافاسو را به تصویر می کشد. نمای بیرونی از گرافیک استفاده می کند تا ماهیت سودمند تبلیغات، نام مغازه ها و اطلاعات عمومی در کشور را به نمایش بگذارد. این ،اصر با هم کلاژ شده اند، اما پیامی جسورانه نوشته شده است. روی دیوار نصب: «فقط به این دلیل که تاریخ ما توسط دیگران رهگیری شده است، به این م،ی نیست که آینده ما باید باشد.» این یک نکته قابل تامل از این نصب است که گذشته معماری آفریقای غربی را جشن می گیرد و آنچه را که در حال حاضر است بررسی می کند. و به سمت رویکردی متفاوت سوق می‌دهد. هنرمند اولالکان جیفوس همچنین در بینال اینستالیشن ایجاد کرد که اتاقی شبیه به مدل را نشان می‌دهد.نسبت تمام آفریقا (AAP).“این نصب نگاهی اجمالی به آینده بالقوه ای را ارائه می دهد که بر اساس تاریخچه های ساخته شده از فناوری های تجدیدپذیر بومی آفریقا ساخته شده است.

همکاری بین فرهنگی: ابزاری برای تصور آینده آفریقا - تصویر 3 از 7
دوسالانه معماری شیر نقره ای-اولاکان جییفوس_ونیز_2023. تصویر © Marco Zorzanello

گذشته همیشه منبع مهمی برای تخیل خواهد بود، اما نحوه تعامل ما با تاریخ پیچیده آفریقا می تواند متفاوت باشد. با بررسی اصطکاک بین مرزهای اجتماعی-فرهنگی که زم، وجود داشته و مرزهای استعماری کنونی، می‌توان دوگانگی بین میراث فرهنگی مش، در میان جوامع در قاره و هویت‌های اجتماعی کنونی آنها را بررسی کرد. این اصطکاک در قلب هر آفریقایی نهفته است و در چندین زبان آنها، چه فرهنگی و چه استعماری، منع، می شود. این تعریف می کند که ما چگونه جهان را می بینیم، با آن درگیر می شویم و ایده هایی برای آن پیشنهاد می کنیم. ما می تو،م از این دوگانگی به ،وان نقاط اصطکاک برای کشف خلاقیت، دانش، هنر، طراحی و معماری در سراسر ملیت های این قاره استفاده کنیم.

ایده همکاری در صحنه هنر آفریقا را می توان به جنبش هنری پان آفریقایی اوایل قرن بیستم این جنبش در واکنش به تجارب استعماری و پسااستعماری مردم آفریقا با هدف متحد ، فرهنگ‌های آفریقایی و ترویج حس هویت مش،، تاریخ و بیان خلاق پدید آمد. این راه را برای هنرمندان سراسر قاره هموار کرد تا نشان خود را در صحنه هنر جه، بگذارند و جشنواره‌های هنری تأسیس کرد که میراث فرهنگی غنی مردم آن را به نمایش گذاشت. نمونه های قابل توجه عبارتند از افتتاحیه جشنواره جه، هنرهای سیاهپوست در داکار، سنگال، در سال 1966، و دومین جشنواره جه، سیاه و سفید و جشنواره هنر و فرهنگ آفریقا در لاگوس، نیجریه، در سال 1977. در حالی که این جشنواره ها هویت های فردی را در یک پلت فرم مش، جشن می گرفتند، آنها همچنین به ،وان پیشرو برای همکاری ای عمل ،د که لنزهای متعدد تنوع آفریقا را مورد بازجویی قرار می دهد.

به ،وان مثال، موسیقی یک رسانه برجسته برای کشف همکاری های بین فرهنگی بوده است. یامورآهنگی از سالیف کیتا با حضور سزاریا اورا، نمونه‌ای عالی از این موضوع است. این آهنگ توسط خواننده و ترانه سرای مالی و هنرمند کیپ ورد خوانده شده است ،یب روحی زبان و فرهنگی که از عشق صحبت می کند. در نقاط مختلف آهنگ، هنرمندان از زبان‌های فرهنگی و استعماری مربوطه خود به ،وان اشکال غریزی بیان خود استفاده می‌کنند که در نتیجه ملودی به وجود می‌آید که کیپ ورد، ،یسی، فرانسوی و بامبارا را به هم می‌پیوندد. از طریق این تنوع زب،، پیام اصلی عشق به طور مؤثر منتقل می شود. این آهنگ به ،وان یک الگو عمل می کند که می تواند در سایر اشکال هنر، طراحی و معماری به ،وان ابزاری برای ارتقای خلاقیت اعمال شود.

همکاری بین فرهنگی: ابزاری برای تصور آینده آفریقا - تصویر 6 از 7
دوسالانه معماری Kere Architecture_Conteract_Venince Architecture_2023. تصویر © Jacopo Salvi/ دوسالانه ونیز

در نهایت، دوسالانه یک لحظه تأمل برای هنرمندان و طراحان است. این به دنبال راه هایی از طریق طراحی است تا به مردم اجازه دهد در چنین قاره های متنوعی یکدیگر را درک کنند. هنرمندان، طراحان، معماران، محققان و مربیان می‌توانند با نظارت عمدی همکاری‌های بین‌فرهنگی در پروژه‌های آینده، بر این امر بنا کنند. این تصدیق می کند که هر ، روش منحصر به فردی برای دیدن جهان دارد، و برای ،ی در آفریقا، به دلیل لایه های پیچیده تاریخ، روشی بدیع است. هنگامی که چندین دیدگاه عمدا مورد بازجویی قرار می‌گیرند تا چیزی جدید به وجود بیاید، نتایج ایده‌های قدرتمند و متمایزی است که آینده آفریقا شایسته آن است.




منبع: https://www.archdaily.com/1001526/cross-cultural-collaboration-a-tool-for-imagining-africas-future