کتابخانه زیکاوی / آزمایشگاه Wutopia


کتابخانه زیکاوی / آزمایشگاه Wutopia

کتابخانه Zikawei / آزمایشگاه Wutopia - عکاسی داخلی
© CreatAR Images

کتابخانه Zikawei / آزمایشگاه Wutopia - عکاسی خارجی، پنجره، نما، منظره شهریکتابخانه Zikawei / Wutopia Lab - عکاسی داخلی، آشپزخانه، نورپردازی، صندلی، پرتو، آرکیدکتابخانه Zikawei / آزمایشگاه Wutopia - عکاسی داخلی، کمد، قفسه بندی، صندلیکتابخانه Zikawei / آزمایشگاه Wutopia - عکاسی داخلی، قفسه بندیکتابخانه زیکاوی / آزمایشگاه Wutopia - تصاویر بیشتر+ 19


<،le>اشتراک گذاری
اشتراک گذاری

  • فیس بوک

  • توییتر

  • ایمیل

  • پینترست

  • واتساپ

یا


  • <،le>حوزه مساحت این پروژه معماری حوزه:
    18650 متر مربع

  • <،le>سال سال اتمام این پروژه معماری

    سال:

    2022


  • <،le>ع، ها
کتابخانه Zikawei / آزمایشگاه Wutopia - عکاسی خارجی، پنجره، نما، منظره شهری
© CreatAR Images

توضیحات متنی ارائه شده توسط معماران. مهم نیست که ،ی به شما چه می گوید، کلمات و ایده ها می توانند دنیا را تغییر دهند. — انجمن شاعران مرده (1989)

کتابخانه زیکاوی: بازیلیکا در کتابخانه – در ابتدای سال 2023، کتابخانه زیکاوی که توسط آزمایشگاه Wutopia به مدت چهار سال طراحی شده بود، به طور رسمی افتتاح شد. با تبدیل شدن به پر شورترین نقطه عطف فرهنگی در شانگهای، این اولین باری بود که این پروژه قبل از اعلام رسمی استودیو برای کل شهر شناخته شد. حال، این مقاله به جای رونمایی، بیشتر شبیه یک خلاصه است. قبل از تبدیل شدن به کتابخانه Zikawei، این ساختمان به ،وان یک کتابفروشی توسط معماران دیوید چیپرفیلد طراحی شده بود. متاسفانه درست پس از اتمام نما و سازه ساختمان، ساختمان خالی ماند. پس از پایان دو سرمایه گذاری کتابفروشی، این ساختمان در نهایت به ،وان کتابخانه عمومی در منطقه زیکاوی انتخاب شد و به نام کتابخانه زیکاوی نامگذاری شد.

کتابخانه Zikawei / آزمایشگاه Wutopia - عکاسی خارجی، نما، پنجره
© CreatAR Images
کتابخانه Zikawei / آزمایشگاه Wutopia - عکاسی خارجی، نما
© CreatAR Images

جادوی آزمایشگاه Wutopia – آزمایشگاه Wutopia، به ،وان یک شرکت معماری، می خواهد طراحی داخلی را از دیدگاهی متفاوت انجام دهد. به جای آرایش بر روی ساختار اصلی، ما یک روایت فضایی جدید را بر اساس ویژگی‌های پروژه ایجاد می‌کنیم تا معماری اصلی را کاشت یا از بین ببریم، بنابراین تجربه‌ای نو به نام رئالیسم جادویی ایجاد می‌کنیم. بنای اولیه دارای یک دهلیز سه طبقه با نیم طبقه در دو طرف است. این دهلیز ک،یک مرکز محور مرکزی را اشغال می کند. ما می خواهیم از این روایت ک،یک محور اجتناب کنیم و نه می خواهیم کاملاً از آن غافل شویم. رابرت مک فارلین در کتاب زیرزمینی: سفری در اعماق زمان مشاهده می‌کند که دفن ،‌های اور،وم از راکتورهای هسته‌ای: مردم هسته‌های اور،وم مصرف‌شده را در میله‌های زیر،وم در ستون‌های مسی مهر و موم می‌کنند که در همان زمان در سیلندرهای آهنی تعبیه شده‌اند. در دوغاب بنتونیت محصور شده و در نهایت آنها را در اعماق زیرزمین در سازندهای سنگی، هزاران فوت عمیق در گنیس، گر،ت یا نمک سنگ ذخیره می کنند. به نظر می رسد این یک رویه رایج در جوامع بشری برای حفظ اشیاء مهم باشد. این ساختار «جعبه‌های چینی در جعبه‌ها» با لایه‌های تو در تو است که به من الهام می‌دهد تا نظم مرکزی ک،یک را اجرا کنم و همچنین روایتی جدید خلق کنم. ما یک ساختار “جعبه تو در تو چینی” در کتابخانه زیکاوی ایجاد می کنیم که از جعبه سنتی چینی در سلسله هان مشتق شده است. اولین لایه جعبه، نمای نازکی است که توسط DCA طراحی شده است. لایه دوم شامل برنامه های اصلی کتابخانه مانند قهوه، فضاهای مختلف مطالعه، سالن های سخنر،، سالن های نمایشگاه و غیره است. لایه سوم راهروی دونات شکل است. لایه چهارم دهلیز است که به ،وان سالن مطالعه کتابخانه عمل می کند. و در آ،، قلب کتابخانه، آ،ین گنج محافظت شده از ساختار جعبه.

کتابخانه Zikawei / Wutopia Lab - عکاسی داخلی، آشپزخانه، نورپردازی، صندلی، پرتو، آرکید
© CreatAR Images
کتابخانه Zikawei / آزمایشگاه Wutopia - عکاسی داخلی، آشپزخانه، قفسه بندی، صندلی، تیر
© CreatAR Images

این ساختار روایی به فضا تبدیل می‌شود، جایی که لایه‌های دوم و سوم را می‌توان به‌،وان بخش A و لایه‌های چهارم و پنجم را به‌،وان بخش B مشاهده کرد. در مورد بیرونی‌ترین نما به‌،وان پوسته بیرونی مجموعه، مجموعه درونی را می‌توان به‌طور مستقل در قالب بیان کرد. طراحی بدون اینکه تحت تاثیر زبان معماری آن باشد. و گنج در لایه پنجم یک م،ای فضایی را تشکیل نمی دهد، اما برای تکمیل م،ای نمادین مجموعه جعبه وجود دارد. پس گنجینه های جمع آوری شده در این جعبه چی می تواند باشد؟ از آنجایی که کتابخانه Zikawei زم، قرار بود موزه Tou-Se-We را یکپارچه کند، بتکده Tou-Se-We در اینجا معرفی شد. به‌،وان یک کتابخانه، باید شامل نمایش نمادین خود، یک ج، مطالعه نیز باشد. ما یک میز مطالعه قرار دادیم که نزدیک به 30 متر است که طول، ترین در شانگهای است. هر دو با هم محور مرکزی را تقویت می کنند و همچنین به مهم ترین گنج در جعبه های تو در تو چین تبدیل می شوند. با توجه به استراتژی دوگانه گرایی آزمایشگاه Wutopia، هنگامی که دو ساختار اصلی A و B مرتب شدند، ،مت های A و B می توانند به ،وان جملات متضاد یکدیگر استفاده شوند. A، به ،وان یک مجموعه بسته بندی از جعبه ها، می تواند استحکام را با بتن، ترازو و رنگ بیان کند. B، به ،وان یک جعبه ست ذخیره سازی، می تواند با صدای گرم چوب ابراز محبت کند.

کتابخانه Zikawei / آزمایشگاه Wutopia - عکاسی داخلی، قفسه بندی
© CreatAR Images

کتابخانه زیکاوی / آزمایشگاه Wutopia - تصویر 22 از 24
طرح 1F
کتابخانه Zikawei / آزمایشگاه Wutopia - عکاسی داخلی
© CreatAR Images

در ناحیه A نیز لازم است لایه های 2 و 3 را با تغییرات سنگفرش و خا،تری به خوبی از هم متمایز کرد و جعبه های کوچکتر را در ناحیه عملکردی اصلی به ،وان کتابخانه لانه کرد. در طبقه دوم، کافه یک جزیره گرد است، محل مطالعه کودکان یک منطقه مطالعه نشستن متمرکز گرد است و در طبقه دوم، یک جعبه شیشه ای رنگی برگرفته از شیشه کاری Tou-Se-We به ،وان فضای استراحت تعبیه شده است. . در طبقه سوم، نورگیر به جا مانده از DCA همراه با نورپردازی به ،وان یک مبل استراحت بین لایه های 2 و 3 جعبه طراحی شده است. در بخش B، میزانسن در دو طرف دهلیز به ،وان یک مقیاس صمیمی برای خواندن و نمایش طراحی شده است. این ساختار لایه های تودرتو را غنی می کند. به منظور تقویت بصری، در محل اتصال بین دو ناحیه، کف و سقف در کنار هم ساخته می‌شود تا هر کدام یک بیان بصری مستقل را تشکیل دهند.

کتابخانه Zikawei / آزمایشگاه Wutopia - عکاسی داخلی، آشپزخانه، نما، نیمکت، پنجره، صندلی
© CreatAR Images

منطقه B، جایی که گنج ها جمع آوری می شوند، تقدسی را به نمایش می گذارد. در این راستا، معماران باسیلیکا، یک نوع فضایی معمولی از کلیسای کاتولیک در همسایگی کتابخانه، برای تقدیس دهلیز به امانت گرفتند. سقف دهلیز به ،وان یک طاق طراحی شده است تا تفسیر نمادین کتابخانه را به ،وان معبد دانش برای مردم امروز تکمیل کند. زبان قوس شکل در طبقه اول تکرار می شود تا یک بیان فضایی پیوسته را شکل دهد، و ساختار روایت داخلی را از منطق ساخت نما جدا می کند تا بهتر با روایت جعبه مجموعه چینی سازگار شود. و از آنجایی که موزه Tou-Se-We در نهایت کتابخانه را ادغام نکرد، ما بتکده را به دهلیز معرفی نکردیم. در پایان، تصمیم گرفته شد که یک بتکده بازنویسی شده با طراحی مدرن در پرینت سه بعدی به ،وان نقطه اوج محور چاپ شود. به این ترتیب، کلیسای غربی و بتکده شرقی، ساختار چوبی سنتی، و تکنولوژی چاپ مدرن به ،وان یک جفت، هوشمندانه این پیشنهاد را تکمیل ،د و شرق و غرب را با هم ،یب ،د و باستان و مدرن را در هم آمیختند. بنابراین م،ای نمادین Zikawei به ،وان منبع علم مدرن چینی در ساختار مجموعه چینی تودرتو از جعبه ها در لایه ها تصعید می شود.

کتابخانه Zikawei / آزمایشگاه Wutopia - عکاسی داخلی، میز، قفسه، صندلی
© CreatAR Images
کتابخانه Zikawei / آزمایشگاه Wutopia - عکاسی داخلی، قفسه بندی
© CreatAR Images

جادوی کتابخانه – آزمایشگاه Wutopia معتقد است که هر فضای داخلی باید از منظر معماری طراحی شود تا به طور فعال با شهر تعامل داشته باشد. کتابخانه زیکاوی به جای یک کتابخانه تحقیقاتی، کتابخانه عمومی در ناحیه زیکاوی است. باید طوری طراحی شود که ارتباط قوی تری در جامعه ایجاد کند. بنابراین، کتابخانه زیکاوی باید به جای یک مکان فرهنگی بسته و درون‌نگر، استقبال بیشتری داشته باشد، نه تنها برای جذب افرادی که کتاب می‌خوانند، بلکه برای ،، که مطالعه نمی‌کنند. نمایش دهلیز از نما فرصت خوبی برای استقبال مردم خواهد بود. ما دهلیز را طوری طراحی کردیم که یک فضای باز نورپردازی گرم باشد که از طریق ستون پشت نمای شفاف قابل مشاهده باشد تا جزیره ای آرامش بخش برای افرادی که در دریای ناآرام کلان شهر سفر می کنند ارائه دهد. باز بودن یک کتابخانه نباید تجربه مطالعه را به خطر بیندازد، بنابراین، ما از بالکن عریض به جا مانده از دیوید چیپرفیلد استفاده کردیم و آن را به یک محل نشیمن پله تبدیل کردیم تا فضاهای عمومی بیشتری برای مطالعه فراهم کنیم. کتابفروشی رو به میدان خیابان نفیس شهر است. ما به میدان به ،وان یک صحنه و محل نشیمن پلک، به ،وان یک تئاتر که در آن خوانندگان به ،وان تماشاگر می نشینند نگاه کردیم. همانطور که “شما روی پل ایستاده اید و مناظر را مشاهده می کنید؛ بیننده شما را از ارتفاع می بیند” (بخشی از مقاله، بیان ژیلین، 1935)، تعامل بین این دو نمای سفت و سخت را قطع می کند.

کتابخانه Zikawei / آزمایشگاه Wutopia - عکاسی داخلی، کمد، قفسه بندی، صندلی
© CreatAR Images
کتابخانه Zikawei / آزمایشگاه Wutopia - عکاسی داخلی، پنجره، شیشه
© CreatAR Images

مشتری درخواست یک بالکن کنسولی از کلناد کرد که ریتم نمای اصلی را می شکند. پس از آزمایش های زیاد و تفکر عمدی، یک پله کوچک در کنار بالکن طبقه دوم طراحی کردیم تا مردم از آن بیرون بیایند. این گام کوچک، منظره وسیعی از شهر را فراهم می کند، گویی در هوا، درست مانند قدم کوچکی که برای تغییر کل دیدگاه خود نسبت به زندگی برداشتیم. یک کتابخانه استقبال کننده جامعه را دوباره فعال می کند و شهر را نو می کند. کتابخانه زیکاوی بیش از آنچه انتظار داشتیم محبوبیت داشت، با 180000 نفر در عرض دو ماه به این کتابخانه رفتند، از جمله بسیاری از ،، که قبلا هرگز به کتابخانه نرفته بودند. برای اولین بار، یک مکان مورد علاقه عمومی به اولین و داغ ترین نقطه عطف در شهر تبدیل شد و منطقه تجاری زیکاوی را که برای مدت طول، در دید شهر نبود، دوباره در کانون توجه قرار داد. این جادوی یک کتابخانه است. این جادوی شانگهای است.

آلیشیا: کیهان چقدر بزرگ است؟
جان: بی نهایت.
– ذهن زیبا (2001)

کتابخانه Zikawei / آزمایشگاه Wutopia - عکاسی داخلی، اتاق نشیمن، قفسه بندی، نما
© CreatAR Images




منبع: https://www.archdaily.com/1000150/zikawei-li،ry-wutopia-lab