کلیسایی مدرنیستی که روی سنگ: داستان پشت Temppeliaukio Kirkko در هلسینکی، فنلاند


کلیسای مدرنیستی که در سنگ: داستان پشت تمپلیوکیو کرکو در هلسینکی، فنلاند

کلیسای مدرنیستی که در سنگ قرار گرفته است: داستان پشت کلیسای Temppeliaukio در هلسینکی، فنلاند - تصویر 1 از 34
© Karavanov_Lev از طریق shutterstock

<،le>اشتراک گذاری
اشتراک گذاری

  • فیس بوک

  • توییتر

  • ایمیل

  • پینترست

  • واتساپ

یا

در نزدیکی مرکز هلسینکی، فنلاند، در محله تولو، می‌توان کلیسای Temppeliaukio را پیدا کرد، یک کلیسای لوتری با ظاهری غیرعادی که بین ص،ه‌های گر،تی قرار گرفته است. با نزدیک شدن به میدان از خیابان فردریکین کاتو، کلیسا به طرز ماهرانه ای به نظر می رسد، گنبدی مسطح که به سختی از چشم انداز اطراف آن بالا می رود. یک ورودی محجوب که توسط دیوارهای بتنی احاطه شده است، بازدیدکنندگان را از طریق یک راهروی تاریک و به پناهگاه پر از نور که مستقیماً در سنگ بستر حک شده است هدایت می کند. دیوارهای ص،ه‌ای که در معرض دید قرار گرفته‌اند، نام جایگزین «کلیسای ص،ه» را به آن داده‌اند. برای تضاد با سنگینی مصالح، نورگیرهای اطراف گنبد، بازی نور و سایه و احساس هوا را ایجاد می کنند.

این کلیسا نتیجه یک مسابقه معماری است که توسط برادران معمار تیمو و تومو سوئومالاینن در سال 1961 برنده شد. راه حل اصلی آنها نه تنها به خاطر خلاقیتش بلکه به دلیل احترامی که به هدف مسابقه نشان داد: “شامل طرح سازم، برای کل میدان Temppeliaukio، با توجه به اینکه تا حد امکان بخش بزرگی از ص،ه های میدان حفظ شود. پیشنهاد برنده با تعبیه کلیسا در داخل ص،ه و قرار دادن تأسیسات محله در لبه های تپه به این امر دست می یابد. این مقاله داستان پشت کلیسای Temppeliaukio را به صورت روایی و بصری از طریق دریچه ال،اندرا ،تادینوفسکا، یک عکاس حرفه ای از اسکوپیه.

کلیسای مدرنیستی که در سنگ قرار گرفته است: داستان پشت کلیسای Temppeliaukio در هلسینکی، فنلاند - تصویر 2 از 34کلیسای مدرنیستی که در سنگ قرار گرفته است: داستان پشت کلیسای Temppeliaukio در هلسینکی، فنلاند - تصویر 3 از 34کلیسایی مدرنیستی با سنگ: داستان پشت کلیسای Temppeliaukio در هلسینکی، فنلاند - تصویر 4 از 34کلیسای مدرنیستی که در سنگ قرار گرفته است: داستان پشت کلیسای Temppeliaukio در هلسینکی، فنلاند - تصویر 5 از 34کلیسای مدرنیستی که در سنگ قرار گرفته است: داستان پشت Temppeliaukio Kirkko در هلسینکی، فنلاند - تصاویر بیشتر+ 29

کلیسای مدرنیستی که در سنگ قرار گرفته است: داستان پشت کلیسای Temppeliaukio در هلسینکی، فنلاند - تصویر 25 از 34
© ال،اندرا ،تادینوفسکا

از زمان ساخت محله تولو در دهه 1920، میدان Temppeliaukio برای تبدیل شدن به محیط کلیسای محلی تعیین شد، همانطور که از نام آن که به میدان معبد ترجمه شده است، نشان می دهد. را اولین مسابقه معماری برای طراحی کلیسا در سال 1933 سازماندهی شد. کمیته سازماندهی که از نتایج ناامید شده بود، دومین مسابقه را در سال 1936 افتتاح کرد. ا،ر پروژه های دریافت شده از یک برج در محور خیابان غالب، به سمت خیابان فردریکین کاتو استفاده می ،د. در نهایت، پروژه به پروفسور JS Sirén، نفر دوم مسابقه واگذار شد. ساخت و ساز شروع می شود، اما به زودی با آغاز جنگ جه، دوم متوقف می شود.


مقاله مرتبط

مدرنیته مقدس: کاوشی در جنبش مدرنیستی در معماری مقدس اواسط قرن


سومین مسابقه در سال 1961 برگزار شد که منجر به انتخاب طرح Timo و Tuomo Suomalainen شد. ساخت و ساز در فوریه 1968 آغاز شد و یک سال و نیم بعد، در سپتامبر 1969، کلیسا برای تقدیس باز شد. با توجه به محدودیت های اقتصادی در دوران پس از جنگ، طرح پیشنهادی کاهش یافتو فضای داخلی کلیسا به حدود یک چهارم ردپای اولیه آن کاهش یافت. با این وجود، افکار عمومی در ابتدا نسبت به این طرح انتقاد داشتند و برخی نگران بودند که این طرح شبیه یک پناهگاه باشد. برخی دیگر معتقد بودند که این پول را بهتر می توان برای اه، دیگری مانند حمایت از قحطی زدگان بیافرا ،ج کرد. در سال 1969، دانش آموزان مسیحی حتی کلمه “Biafra” را بر روی محل ساختمان در یکی از گرافیتی ها کشیدند. اولین حوادث ثبت شده گرافیتی عمومی در فنلاند

کلیسای مدرنیستی که در سنگ قرار گرفته است: داستان پشت کلیسای Temppeliaukio در هلسینکی، فنلاند - تصویر 6 از 34
© Lena Steinmeier از طریق Shutterstock

با وجود اختلاف نظرها، این کلیسا امروزه به ،وان یکی از محبوب ترین مکان های دیدنی هلسینکی قدرد، می شود. امروزه هدف دوگانه ای دارد: مک، برای عبادت برای ،نان تولو و یک مکان ارزشمند کنسرت به دلیل ویژگی های آ،تیک چشمگیر آن. این ویژگی به دلیل وجود دیوارهای سنگی ناهموار و در معرض دید است. در طرح اصلی، برادران Suomalainen یک پوشش بتنی صاف را بر روی سنگ پیشنهاد ،د، از ترس اینکه سنگ در معرض دید هیئت داوران بیش از حد رادیکال باشد. با این حال، هادی Paavo Berglund و مهندس آ،تیک Mauri Parjo به طراحان از کیفیت آ،تیک یک سطح ناهموارتر اطمینان دادند، که منجر به تصمیم به ، دیوارهای سنگی دست نخورده شد. علائم حفاری از معدن هنوز روی دیوارها قابل مشاهده است.

کلیسای مدرنیستی که در سنگ قرار گرفته است: داستان پشت کلیسای Temppeliaukio در هلسینکی، فنلاند - تصویر 22 از 34
© ال،اندرا ،تادینوفسکا
کلیسایی مدرنیستی با سنگ: داستان پشت کلیسای Temppeliaukio در هلسینکی، فنلاند - تصویر 17 از 34
© ال،اندرا ،تادینوفسکا

ویژگی اصلی دیگر ساختمان سقف آن است، گنبدی مسطح به قطر 24 متر که بر روی تیرهای بتنی شعاعی تکیه داده شده است. در داخل، گنبد با نخ مسی ا،ید نشده به طول 22 کیلومتر پوشیده شده است. در اطراف گنبد، 180 صفحه شیشه ای نورگیر بزرگی را تشکیل می دهند که نور طبیعی را وارد فضای اصلی کلیسا می کند. شکل شیشه ها برای ایجاد گذر از شکل هندسی دقیق گنبد به شکل آزاد دیوارهای ص،ه ای با ارتفاعات نوسان متفاوت است. در بالای محراب، نورگیر بزرگتر می شود و نور بیشتری به این فضای اختصاص داده شده به مراسم مقدس می بخشد.

کلیسایی مدرنیستی با سنگ: داستان پشت کلیسای Temppeliaukio در هلسینکی، فنلاند - تصویر 31 از 34
© ال،اندرا ،تادینوفسکا

برای دیوارها، سنگ‌های گر،تی بزرگ است،اج‌شده از همان محل بر روی دیوارهای سنگی طبیعی چیده شده‌اند تا فضایی با ارتفاع 13 متر ایجاد کنند. این ساختمان بر ،اصر طبیعی و ارتباط آن با زمین تاکید دارد. در فصل بهار، زم، که برف ها ذوب می شوند، آب از شکاف های سنگ بستر نفوذ می کند و در کانال های کوچکی در کف جمع می شود. طراحی فضای داخلی برخاسته از مضمون همزیستی با طبیعت است. مواد به کار رفته، مانند مس و بتن ا،پوز، برای تکمیل سایه های سنگ گر،ت پگماتیتیک (صورتی) انتخاب شدند.

کلیسایی مدرنیستی با سنگ: داستان پشت کلیسای Temppeliaukio در هلسینکی، فنلاند - تصویر 19 از 34
© ال،اندرا ،تادینوفسکا
کلیسایی مدرنیستی با سنگ: داستان پشت کلیسای Temppeliaukio در هلسینکی، فنلاند - تصویر 15 از 34
© ال،اندرا ،تادینوفسکا

طبقه پناهگاه به گونه ای طراحی شده است که در همان سطح بالاترین خیابان ورودی به میدان باشد و به ورودی اجازه می دهد بازدیدکنندگان را مستقیماً به داخل و بدون نیاز به پله هدایت کند و در نتیجه فضای اصلی را برای همه کاربران در دسترس قرار دهد. یک گا،ی عمومی تا شده، فضای اصلی را به امکانات محله اضافی واقع در لبه تپه متصل می کند. یکی از ویژگی های غیر معمول کلیسا عدم وجود برج ناقوس است. برای جبران، صدای ضبط شده توسط آهنگساز فنلاندی Taneli Kuusisto از بلند،ای روی دیوارهای بیرونی پخش می شود.

کلیسای مدرنیستی که در سنگ قرار گرفته است: داستان پشت کلیسای Temppeliaukio در هلسینکی، فنلاند - تصویر 5 از 34
© Wirestock Creators از طریق Shutterstock
کلیسایی مدرنیستی با سنگ: داستان پشت کلیسای Temppeliaukio در هلسینکی، فنلاند - تصویر 26 از 34
© ال،اندرا ،تادینوفسکا

تصمیمات طراحی ممکن است غیرعادی به نظر برسند، اما آنها به خوبی با ویژگی های زمین شناسی منحصر به فرد هلسینکی هماهنگ هستند. پایتخت فنلاند یکی از معدود شهرهای جهان است که دارای یک طرح جامع زیرزمینی. تقریباً 10 میلیون متر مربع از فضاهای زیرزمینی در زیر شهر شبکه گسترده ای را تشکیل می دهد که است،ها، کلیساها، مغازه ها و حتی یک مسیر کارتینگ را که به ،وان یک پناهگاه دفاع غیرنظامی عمل می کند، پنهان می کند. در اوا، دهه 50، اروپا شاهد افزایش ساختارهای نیمه پنهان بود که به دلیل تمایل به اجتناب از ت،یب یک مکان ایجاد شده بود. نمونه دیگری از این نوع معماری در هلسینکی موزه هنر آموس ر، است.

کلیسایی مدرنیستی با سنگ: داستان پشت کلیسای Temppeliaukio در هلسینکی، فنلاند - تصویر 10 از 34
© ال،اندرا ،تادینوفسکا

این ویژگی بخشی از مجموعه ArchDaily با ،وان روایت‌های AD است که در آن ما داستان پشت یک پروژه انتخابی را به اشتراک می‌گذاریم و به ویژگی‌های آن می‌پردازیم. هر ماه، ساخت‌وسازهای جدیدی را از سرتاسر جهان بررسی می‌کنیم و داستان آن‌ها و چگونگی پیدایش آن‌ها را برجسته می‌کنیم. ما همچنین با معمار، سازندگان و جامعه صحبت می کنیم تا بر تجربه شخصی آنها تأکید کنیم. مثل همیشه، در ArchDaily، ما از نظرات خوانندگان خود بسیار قدرد، می کنیم. اگر فکر می کنید باید پروژه خاصی را ارائه دهیم، لطفاً پیشنهادات خود را ارسال کنید.

کلیسای مدرنیستی که در سنگ قرار گرفته است: داستان پشت کلیسای Temppeliaukio در هلسینکی، فنلاند - تصویر 28 از 34
© ال،اندرا ،تادینوفسکا
کلیسای مدرنیستی که در سنگ قرار گرفته است: داستان پشت کلیسای Temppeliaukio در هلسینکی، فنلاند - تصویر 24 از 34
© ال،اندرا ،تادینوفسکا




منبع: https://www.archdaily.com/996216/a-modernist-church-set-in-stone-the-story-behind-the-temppeliaukio-kirkko-in-helsinki-finland