آرامگاه بابا بسکی / ZAV Architects


آرامگاه بابا بسکی / ZAV Architects

آرامگاه بابا بسکی / معماران ZAV - عکاسی بیرونی، جنگل، باغ
© سروش مجیدی

آرامگاه بابا بسکی / معماران ZAV - عکاسی بیرونی، حصار، باغمقبره بابا بسکی / معماران ZAV - عکاسی خارجی، نماآرامگاه بابا بسکی / معماران ZAV - عکاسی بیرونی، باغ، جنگلآرامگاه بابا بسکی / معماران ZAV - عکاسی بیرونی، باغ، جنگلآرامگاه بابا بسکی / ZAV Architects - تصاویر بیشتر+ 25


<،le>اشتراک گذاری
اشتراک گذاری

  • فیس بوک

  • توییتر

  • ایمیل

  • پینترست

  • واتساپ

یا

مقبره بابا بسکی / معماران ZAV - عکاسی خارجی، نما
© سروش مجیدی

توضیحات متنی ارائه شده توسط معماران. او روزهای خود را در یک باغ خصوصی طبیعی بزرگ در شمال ایران سپری کرد و در آنجا میزبان بازدیدکنندگان و دوستان بسیار خود بود. پس از مرگ جسدش بنا به وصیتش در آنجا به خاک سپرده شد. خانواده نزدیک بسکی صرفاً به اجرای وصیت او بسنده ن،د و این ایده مطرح شد تا باغ به مک، نیمه عمومی برای استراحت و تأمل بسیاری از پیروان او تبدیل شود. به این ترتیب، مقبره او باید قادر به گسترش از یک نقطه فیزیکی محدود به ایده ای باشد که کل باغ را پر می کند.

آرامگاه بابا بسکی / معماران ZAV - عکاسی بیرونی، حصار، باغ
© فائزه کابلی
آرامگاه بابا بسکی / ZAV Architects - تصویر 29 از 30
نمودار

پیکر بسکی در کنار فضاهای زندگی روزمره اش به خاک سپرده شده است. تصور می شود که او از بین رفته است، اما او همچنین در حال رشد به بافت گیاهی زنده است که باغ را به وجود می آورد. هر چه زاده می شود در معرض زوال است و هرچه زوال می یابد مبنای بازتولید جدیدی است. عملا هیچ لحظه مطلقی از کامل بودن یا نیستی وجود ندارد و حالت می، وجود دارد ناقص بودن حالت غالب در چرخه زندگی است. این مجاورت مرگ و زندگی، این درهم تنیدگی دو مفهوم به ظاهر اما نه ،وما متضاد، چیزی است که طراحان را مورد توجه قرار داده است.

آرامگاه بابا بسکی / معماران ZAV - عکاسی بیرونی، باغ، جنگل
© آران محی الدین
آرامگاه بابا بسکی / ZAV Architects - تصویر 21 از 30
طرح

در فرآیند طراحی، حالت ناقص بودن به ،وان حالت نهایی وجود پذیرفته می شود. برای نمایان ساختن آن، سازه‌های دست‌ساخته و بافت طبیعی باغ در برزخی درهم آمیخته از ناقصی، بین مرگ و زندگی معلق هستند، بنابراین بر چرخه دائمی پیدایش و انحطاط پافشاری می‌کنند.

آرامگاه بابا بسکی / معماران ZAV - عکاسی بیرونی، جنگل
© سروش مجیدی
آرامگاه بابا بسکی / معماران ZAV - عکاسی بیرونی، باغ
© فاطمه رضایی

بنای یادبود بسکی از سازه ای ساخته شده از میلگرد بافته شده تشکیل شده است که معمولاً به ،وان ،صر کششی بتن مسلح استفاده می شود و معمولاً ناتمام در نظر گرفته می شود و در انتظار تکمیل آن است. این سازه در نگاه اول ناپایدار به نظر می رسد، به ویژه به این دلیل که دو صفحه نازک میلگرد ایستاده آن دارای موقعیت زاویه دار هستند. یک دلیل ساختاری در پشت این Structure Wise وجود دارد: دو صفحه نیروهای جانبی خود را به صورت افقی جبران می کنند در حالی که پوشش بالایی را به صورت عمودی پشتیب، می کنند. در نتیجه، ردپای سازه به دو خط پایه نازک به حداقل رسیده است و ظاهر آن را نمایش می دهد بی ثباتی، ناقص بودن، و بی فضا بودن. بعداً این سازه به مرور زمان زنگ می زند و توسط گیاهان بالارونده پوشانده می شود.

مقبره بابا بسکی / معماران ZAV - عکاسی خارجی، نما
© سروش مجیدی
آرامگاه بابا بسکی / ZAV Architects - تصویر 30 از 30
نمودار

این اولین مرحله از تبدیل باغ بابا بسکی به باغ عمومی بود که فاز بعدی این پروژه شامل تولد دوباره فضاهای زندگی او به فضای عمومی است که تحت همین چتر مفهومی طراحی شده و سال آینده اجرا خواهد شد.

آرامگاه بابا بسکی / معماران ZAV - عکاسی بیرونی، باغ، جنگل
© سروش مجیدی




منبع: https://www.archdaily.com/1000175/baba-beskis-tomb-zav-architects