از پلان باز تا کار از راه دور: تکامل شیوه های معماری در طول زمان


از پلان باز تا کار از راه دور: تکامل شیوه های معماری در طول زمان

از پلان باز تا کار از راه دور: تکامل شیوه های معماری در طول زمان - تصویر 1 از 16
Studioninedots. تصویر © مارک گودوین

<،le>اشتراک گذاری
اشتراک گذاری

  • فیس بوک

  • توییتر

  • ایمیل

  • پینترست

  • واتساپ

یا

اولین تصویری که وقتی به یک دفتر فکر می کنیم به ذهنمان خطور می کند مک، با میز و صندلی است. اما همیشه اینطور نبود. در قرون وسطی، صومعه‌ها مکان‌های اصلی برای مطالعه و دانش بودند و اتاق‌های خصوصی برای کمک به راهبان برای تمرکز در هنگام تحقیق طراحی شده بودند. با این حال، سوابق حاکی از آن است که چنین فضاهایی ناراحت کننده بودند، زیرا دانشمندان بیشتر اوقات سرپا بودند.

از پلان باز تا کار از راه دور: تکامل شیوه های معماری در طول زمان - تصویر 5 از 16از پلان باز تا کار از راه دور: تکامل شیوه های معماری در طول زمان - تصویر 9 از 16از پلان باز تا کار از راه دور: تکامل شیوه های معماری در طول زمان - تصویر 6 از 16از پلان باز تا کار از راه دور: تکامل شیوه های معماری در طول زمان - تصویر 12 از 16از پلان باز تا کار از راه دور: تکامل شیوه های معماری در طول زمان - تصاویر بیشتر+ 11

با این حال، حتی با در نظر گرفتن اینکه در دوران رنسانس – از قرن سیزدهم به بعد – تولید فکری شروع به ، دین و گسترش به هنر، علم و تجارت کرد، مدل اداری “ک،یک” تنها پس از انقلاب صنعتی ظهور کرد، زم، که ،ت از آن جدا شد. تولید بعدها این مدل توسط حرفه های بی شماری از جمله معماری مورد استفاده قرار گرفت. در پایان قرن نوزدهم، با وجود جدا شدن فیزیکی از کارخانه ها، دفاتر هنوز دارای یک سازمان بسیار صنعتی بودند، با سالن های مرکزی بزرگ و ردیف های میز. در اطراف این فضاها، اتاق‌های خصوصی که با پارتیشن‌های شیشه‌ای از هم جدا شده بودند، توزیع می‌شد و مقامات بلندپایه نیم‌ساخت‌ها را اشغال می‌،د.

این قالب که Taylorism نامیده می شود، منحصراً بر حدا،ر تولید کارکنان متمرکز بود و کار بر اساس مطالعه زمان ها و حرکات هر عملیات منطقی می شد. از نظر فضایی، محیط ها منع، کننده تفکیک فضایی بودند و بر تفاوت های سلسله مراتبی و استانداردسازی فعالیت ها تأکید داشتند.

چند دهه طول کشید تا اولین نگر،‌ها در مورد محیط‌های کاری پدیدار شود، که متغیرهای روان‌شناختی را به ،وان دخالت‌های مهم در تولید درک می‌،د. در آن لحظه، تهویه، چه از طریق تهویه مطبوع یا طبیعی، و روشنایی خورشیدی به دستورالعمل تبدیل شد. علاوه بر این، اولین ابتکارات برای کاهش تفاوت های سلسله مراتبی در دفاتر ظاهر شد، با فضاهای باز بزرگ و بدون ت،یم اتاق، که به کاهش هزینه نیز کمک کرد.

از پلان باز تا کار از راه دور: تکامل شیوه های معماری در طول زمان - تصویر 8 از 16
از طریق زندگی یک معمار
از پلان باز تا کار از راه دور: تکامل شیوه های معماری در طول زمان - تصویر 5 از 16
دفتر معماری در دهه 1940. توسط Commons wikimedia کارمند دفتر اطلاعات جنگ تحت مجوز Creative Commons Attribution-ShareAlike.

در سال 1950، Bürolandschaft (یا دفتر برنامه ریزی شده) ظاهر شد، با مبلمان معاصر با صفحه های منحنی و گیاهان گلد، بزرگ که به ،وان موانع بصری در پلان باز چیده شده بودند. با این حال، با وجود تحریک همکاری بین همکاران، شکایات مکرری در مورد ناراحتی صوتی و عدم حفظ حریم خصوصی وجود داشت. در دهه 60، اطاقک های شناخته شده با پارتیشن های 1.8 متری خود ظاهر شدند که در ک،یک ظاهر شدند. دفتر اقدام، توسط هرمان می، ساخته شده توسط طراح آمریکایی رابرت پراپست. برای اولین بار، کارمندان در پایین هرم یک فضای خصوصی داشتند. علیرغم نیت خوب، مفهوم پراپست تحریف شد و باعث ایجاد اتاقک بدنام شد. از این نظر، به نظر می‌رسد که دفاتر متمرکز بر معماری، چیدمان آزاد و میزهای توزیع شده بزرگ خود را به سبک ک،یک استودیویی حفظ کرده‌اند، که عمدتاً به دلیل اندازه موادی است که به کار می‌رفتند، مانند صفحات بزرگ و ،اصر برای مدل‌ها.

از پلان باز تا کار از راه دور: تکامل شیوه های معماری در طول زمان - تصویر 15 از 16
دفتر اقدام تصویر از هرمان می،

با این حال، تقریباً 30 سال بعد، اختراعی ظاهر شد که ساختارهای اداری را عمیقاً تغییر داد. با رواج رایانه ها، محل کار باید بر اساس توزیع جدیدی که شامل عملکردهای مرتبط با دیجیتال و آنهایی بود که هنوز به تلاش دستی نیاز داشتند، سازماندهی مجدد می شد. علاوه بر این، با جه، شدن و در نتیجه سهولت سفر، متخصصان سایر نقاط جهان مورد توجه قرار گرفتند و تلاش هایی برای جذب و ارزش گذاری بیشتر کارگران ایجاد ،د. ساختمان AT&T فیلیپ جانسون، از سال 1984، نقطه عطفی از این ترتیب جدید نیروی کار است. ساختمان شرکت مخابرات آمریکا سقف های بالاتر از حد متوسط، سالن بدنسازی، فودکورت و مراقبت های پزشکی را برای جذب کارمندان ارائه می کرد.

از پلان باز تا کار از راه دور: تکامل شیوه های معماری در طول زمان - تصویر 6 از 16
خانه MVRDV / MVRDV. © Ossip van Duiven،e

در موج محیط‌های شرکتی پویا، مفرح و مشارکتی، چند سال بعد، دفاتر مرکزی شرکت‌های بزرگی مانند گوگل و آمازون شروع به سرمایه‌گذاری میلیون‌ها بر روی ساختارهای بزرگ با تمرکز بر کیفیت زندگی کارکنان خود ،د. دفاتر معماری نیز همین ایده را ،یدند و فضاهای جذاب و تعاملی بیشتری را ارائه ،د. در تلاش برای تشویق فرآیندهای خلاقانه، رنگ ها، بافت ها و اشکال جسورانه اتاق ها را فرا گرفتند. علاوه بر این، ،اصر مرتبط با طبیعت نیز به حضور دائمی تبدیل شده اند و مفاهیم بیوفیلیک را وارد دفاتر می کنند. با این حال، بیش از ارائه راحتی محیطی و رو، به کارکنان خود، شرکت ها – عمدتاً آنهایی که بر معماری متمرکز هستند – باید برند خود را نیز چاپ کنند و دفاتر خود را به نمایشگاه فرهنگ خود تبدیل کنند. ستون‌های این شرکت به فضاهای متنوعی منتهی می‌شد که ،اصر طبیعی و منطقه‌ای را با مبلمان پارامتری پیشرفته ،یب می‌کرد.

از پلان باز تا کار از راه دور: تکامل شیوه های معماری در طول زمان - تصویر 14 از 16
دفتر معماری سلگاس کانو. © ایوان بان
از پلان باز تا کار از راه دور: تکامل شیوه های معماری در طول زمان - تصویر 12 از 16
خانه MVRDV / MVRDV. © Ossip van Duiven،e

در سال‌های اخیر، علاوه بر دفاتر بزرگ و جسورانه معماری و سایر رشته‌های خلاقانه، می‌توان به تعداد روزافزون شرکت‌هایی که فضای کاری مش، در فضاهای کاری مش، را انتخاب ،د، توجه کرد. در این قالب، همکاری و شبکه سازی به ضرر محیط های خصوصی و فردی برجسته می شود. در این دوره، کار از راه دور نیز رواج یافت تا اینکه با گسترش کووید-19 به ابعاد استراتوسفر رسید. پس از مدت ها، تصویر دفتر به ،وان اتاقی با میز و صندلی بازگشته است. ی،ی دیگر نیازی به داشتن یک اتاق تجاری رنگارنگ عظیم با انواع سرگرمی برای استقرار یک شرکت نیست. کارمندان می توانند در سراسر جهان پراکنده شوند و از داخل خانه خود کار کنند. کار از راه دور همچنان باقی می ماند، عمدتاً به این دلیل که هزینه های شرکت ها را با زیرساخت های اولیه به شدت کاهش می دهد. در کار این معمار، کلیپ بوردهای عظیم و انبوهی از کاغذهای چند دهه پیش جای خود را به پویایی مجازی، اپلیکیشن ها و وب سایت ها داده اند. آنها ارتباط تیم را حفظ می کنند، اما عمدتاً سیستم همکاری را در زمان ایجاد زنده نگه می دارند – آن نگاه قدیمی به نقاشی همسایه همراه با یک پیشنهاد مطمئن که پروژه را حل می کند.

از پلان باز تا کار از راه دور: تکامل شیوه های معماری در طول زمان - تصویر 2 از 16
هنینگ لارسن تصویر © Rainer Taepper
از پلان باز تا کار از راه دور: تکامل شیوه های معماری در طول زمان - تصویر 13 از 16
خانه MVRDV / MVRDV. © Ossip van Duiven،e

یادداشت ویراستار: این مقاله در ابتدا در 03 فوریه 2023 منتشر شده است.




منبع: https://www.archdaily.com/995700/from-open-plan-to-remote-work-the-evolution-of-architecture-practices-over-time