مجموعه کامل و پرکاربرد اصطلاحات بورس | hoseinifinance

مجموعه کامل و پرکاربرد اصطلاحات بورس | hoseinifinance

البته انواع صندوق های سرمایه گذاری در بازار بورس بسیار زیاد بوده و تعداد آنها حتی بیش از ۱۰ نوع است اما با این حال صندوق سرمایه گذاری شاخصی یکی از معروف‌ترین https://hoseinifinance.com/blog/financial-markets/ آنها است. وقتی شما با استفاده از روش‌های تحلیل بنیادی بتوانید ارزش ذاتی یک سهم را به دست آورید عمل آن می‌توانید از آن برای خرید و فروش سهم مورد نظر اقدام کنید. اگر ارزش بازار یک سهم کمتر از ارزش ذاتی آن باشد عملاً شرایط برای رشد و افزایش قیمت سهم مورد نظر فراهم بوده و شما می‌توانید برای خرید و نگهداری از سهم مورد نظر اقدام کنید. وقتی ارزش بازار یک سهم بیشتر از ارزش ذاتی آن باشد نشان از وجود حباب قیمتی در قیمت سهم مورد نظر داشته و نشانه‌ای برای خروج حداقل برای کوتاه مدت از سهم مورد نظر است. قدرت سود دهی و کیفیت کار شرکت به صورت مستقیم بر روی ارزش سهام آن در بازار بورس تأثیر دارد.

  • حال اگر مدیران شرکت بخواهند، هرگونه تغییری در اصول اساسی شرکت ایجاد کنند، باید نماد معاملاتی شرکت در تابلوی بورس بسته شود و امکان دادوستد سهام منتفی گردد و متوقف بشود.
  • فرابورس بازار معامله سهام است ولی انجام معاملات و پذیرش شرکت‌ها در آن شرایط ساده‌تری نسبت به بورس اوراق بهادار دارد.
  • درک هر چه بهتر این اصطلاحات باعث می‌شود سرمایه گذاران بتوانند از فرصت‌های بیشتر سرمایه گذاری در بازار بهتر و سریع‌تر استفاده نمایند.
  • مجمع عمومی سالیانه یکی از مجامعی است که برای تعیین خط مشی سالیانه شرکت‌های عضو بورس برگزار می‌شود.
  • می‌توانند با ثبت نام در این دوره ها، به صورت حضوری و غیر حضوری از مباحث آن بهره‌مند گردند.
  • از دیگر اصطلاحات رایج در بازار سرمایه می‌توانیم به مجامع عمومی شرکت های اشاره داشته باشیم که اتفاقاً اصطلاح بسیار مهمی نیز می‌باشد.

دنبال کردن حد ضرر Trailing Stop ابزاری تکنیکال است که برای ادامه روند سود دهی در بازار از آن استفاده می‌گردد. سطحی متغییر که در روند صعودی بازار قیمت را افزایش می دهد و در روند نزولی آن را کاهش می دهد. تریدر Trader به شخصی گفته م یشود که اقدام به خرید و فروش در بازارهای مالی نماید. ما علاوه بر برخی اصطلاحات پرکاربرد بورس که در مقاله مفاهیم اولیه بورس گفته بودیم در ادامه سعی داریم برخی مفاهیم دیگر در بورس را بصورت کامل خدمت شما عزیزان ارائه دهیم.

برای ثبت نام در بورس چه مدارکی لازم است؟

سقف مقاومتی سطحی از قیمت است که انتظار می‌رود قدرت نیروی عرضه به اندازه ای باشد که از افزایش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری نماید. کف حمایتی سطحی از قیمت است که انتظار می رود قدرت نیروی تقاضا به اندازه ای باشد که از کاهش بیشتر قیمتها جلوگیری نماید. به بیان ساده، حمایت جایی است که روند کاهش قیمت احتمالا در آنجا متوقف می‌شود. پایاپای و تسویه معاملات توسط شركت سپرده‌گذاری مركزی و سه روز بعد از انجام معامله(T + 3) صورت می‌گیرد. یکی از انواع رایج تامین مالی، اوراق قرضه است که در کشورهای اسلامی دارای ممنوعیت است.

دستور یا order

به عنوان نکته آخر باید یادآور شویم که نماد هر شرکت در بازار بورس کاملاً یکتا است و هیچ دو شرکتی با نماد یکسان در بازار تعریف نمی‌شوند. برای تعیین نماد یک شرکت در بازار بورس معمولاً به این صورت عمل می‌شود که در ابتدای نام شرکت های موجود یک حرف که نشان دهنده گروه شرکت مورد نظر است اضافه می‌شود. ضریب بتا(β) معیاری است که براساس داده‌های تاریخی معاملات سهام بدست می‌آید. این ضریب معرف میزان ریسک سیستماتیکی است که سرمایه‌گذار با تصاحب آن سهم نسبت به‌کل بازار متحمل می‌شود.

در روش بهترین کوشش،شرکت تأمین سرمایهپس از دریافت درخواست شرکت متقاضی، اوراق مشارکت رهنی را قیمت‌گذاری می‌کند و به فروش می‌رساند، اما بر خلاف روش تعهد پذیره‌نویسی ممکن است بخشی از اوراق به فروش نرسند. بر طبق استانداردهای حسابداری، سهام خزانه، یک دارایی محسوب نمی‌شود و سود حاصل از خرید و فروش آن میان سهام‌داران توزیع نمی‌شود. همچنین سهام خزانه از حقوقی نظیر حق رای، سود سهام، حق تقدم خرید سهام برخوردار نیست. همچنین در صورتی که قیمت سهام به 180 تومان کاهش یابد نیز او سهام خود را خواهد فروخت.