پی ال سی چیست و کاربرد plc در صنعت تهران کنترل

پی ال سی چیست و کاربرد plc در صنعت تهران کنترل

اگر PLC حتی با توان مناسب روشن نشود، مشکل در CPU است و با مشکل قیمت پی ال سی بزرگی رو‌برو شده‌اید. در پایان این مقاله خلاصه روش‌های عیب‌یابی PLC که در بالا توضیح داده شده را بررسی کنید. برای حفاظت از ماژول ها در برابر جریان اتصال کوتاه یا جریان اضافه بار از حفاظت الکترونیکی نشان داده شده در شکل زیر استفاده می شود. روشن بودن این چراغ نشان دهنده این است که ولتاژ باتری از حد آستانه پایین تر رفته یا اینکه باتری از بین رفته یا متصل نشده است. در لغت اصیل هرمزگان کالنجی به معنای رعد و برق آسمانی است؛ ما در کالنجی سعی میکنیم در حوزه برق شما را به یک متخصص تبدیل کنیم و در این مسیر کنار شما هستیم. سلام بابت اطلاعات کامل بالا در مورد plc ممنونم از تون واقعا مفید واقع شد.

  • به طور معمول ، در کارخانه های محلی و محیط های تولیدی ، این نوع روش ارتباطی کاملاً مناسب است ، زیرا فواصل ارتباطی کوتاه و عمدتا سیم سخت است.
  • در گام بعدی CPU به سازوکار های داخلی و وظایف ارتباطی خود می‌پردازد .
  • در صورت وجود برق، مشکل در سیم‌کشی از دستگاه ورودی به ماژول است.
  • در این صورت این عمل موجب می شود تا سرعت عمل افزایش یابد و در وقت صرفه جویی شود.
  • در زمینه تابلو PLC اگر می‌خواهید بیشتر بدانید، توصیه می‌کنیم مقاله تابلو برق PLC را از دست ندهید.

با دانستن این موضوع و انتخاب برند و ماژول مناسب آن برند باید با آگاهی کامل صورت پذیرد. در غیر این صورت امکان ضرر کردن در پروژه ی انجام شده اجتناب ناپذیر است. به همین دلیل باید اطلاعات در این زمینه کامل بوده و با مقایسه و بررسی و تجربه سخت افزار PLC مناسبی مورد استفاده قرار گیرد. علی رغم برخورداری دستگاه plc از مزایای فراوان، از کنار معایب و نقاط ضعف این تجهیزات نیز نمیتوان به سادگی عبور کرد.

نقشه ترانس ریموت دار سیماران و لگزو

با نشانگرهای روشن بودن و منطق، کاربر می‌تواند بلافاصله یک ماژول یا مدار خراب را تشخیص دهد. با این حال، نشانگرهای LED نمی‎توانند همه مشکلات ممکن را تشخیص دهند. برای بررسی یک حلقه زمین، سیم زمین را در ترمینال زمین جدا کنید و مقاومت را از سیم به نقطه ترمینال که در آن متصل است، اندازه‌گیری کنید (شکل ۲ را ببینید). اگر مقدار مقاومت کمی در دو سر این فاصله رخ دهد، پیوستگی مدار وجود دارد، به این معنی که سیستم حداقل یک حلقه زمین دارد. در این حالت، پردازنده از اسکن یا اجرای برنامه جلوگیری می‌کند؛ و خروجی کنترلر روشن نمی‌شود. در این حالت، ما نمی‌توانیم با استفاده از رابط برنامه نویس یا اپراتور، حالت پردازنده را تغییر دهیم.

چگونگی عملکرد این سیستم ها

منبع تغذیه Siemens Simatic S در ماژول CPU زیمنس یکپارچه شده است. منبع تغذیه Koyo DirectLOGIC 305 PLC در انتهای سمت راست رک نصب شده است. منبع تغذیه Allen Bradley ControlLogix PLC در انتهای سمت چپ رک PLC نصب شده است.

به همین علت اگر شما بخواهید شبکه پرفیباس ایجاد کنید باید از کارت ارتباطی مخصوص با آن استفاده کنید. ماژول ورودی آنالوگ Analogue input module کاربردهای خاصی دارند. در حقیقت ماژول ورودی آنالوگ در پی ال سی مقادیر پیوسته داشته اند و دو وضعیتی نیستند. ماژول های پی ال سی و انواع متفاوتی تقسیم بندی می شوند که دو نوع از آن ماژول پردازش و یا واحد پردازش مرکزی cpu و ماژول رابط است.

در واقع PLC دستگاهی است که تعدادی پورت ورودی و خروجی دارد. ورودی می‌تواند از طریق سنسورها، انواع کلید قطع و وصل و یا عوامل مکانیکی دریافت شود. خروجی نیز می‌تواند به صورت موتور، رله یا کنتاکتور، لامپ و نمایشگر باشد. PLCهای معمولی دارای طیف گسترده‌ای از ماژول‌های ورودی / خروجی هستند تا انواع سنسورها و دستگاه‌های خروجی را در خود جای دهند. به عنوان مثال، از ماژول های ورودی گسسته می‌توان برای تشخیص وجود شی یا کارهایی که دستگاه‌هایی مانند حسگرهای فوتوالکتریک، کلیدهای محدودیت و دکمه‌ها انجام می‌دهند، استفاده کرد.

قفسه PLC

برخورداری از خروجی و ورودی های بیشتر (تا ۳۰۰ ورودی خروجی)، امکان استفاده از PLC مجتمع را در پروژه های متوسط میسر ساخته است. در سال 1977 ، شرکت های ژاپنی از جمله Mitsubishi , Omron , Toshiba پی ال سی های کوچک را به بازار ارائه کردند. در نهایت سال 1979 را میتوان سال ظهور PLC های بزرگ نام نهاد. چرا که در این سال برای کنترل کامل خطوط تولید کارخانه از یک سیستم PLC با تعداد ورودی و خروجی زیاد و متفاوت استفاده گردید. واژه plc خلاصه شده کلمه Programmable Logic Controller است که به زبان فارسی به نام نوعی کنترل گر منطقی برنامه پذیر شناخته می شود. ویژگی های متفاوت این کامپیوتر باعث شده است که از آن برای کنترل خط تولید و بسیاری از مجموعه فعالیت های مکانیکی استفاده شود.

نمونه بارز HMI مدرن، صفحه نمایش لمسی است که انعطاف پذیری زیادی را برای اپراتور ارائه می دهد. با روند رو به رشد سخت افزار صنعتی، SCADA و PLC ها تا حدودی تقویت شدند. PLC ها اکنون قادر به انجام پیچیده ترین وظایف منطقی هستند، در حالی که سیستم های SCADA بسیار متنوع تر هستند و قادر به جمع آوری حجم عظیمی از داده ها هستند.

در ادامه به برخی از مهمترین انواع برندهای plc اشاره می کنیم. برخی از PLC ها به یک DC 24 ولتی نیاز دارند که SMPS داخلی ندارد. در این مورد، برای تبدیل 230 VAC به 24 VDC به یک منبع تغذیه با حالت سوئیچ خارجی نیاز است. ماژول های تابع علاوه بر ایجاد توانایی های جدید ، از حجم کار پی‌ال‌سی نیز به میزان قابل توجهی می کاهند . بر اساس نتیجه برنامه اجرا شده ، پردازنده آن داده را در ماژول خروجی مینویسد تا وضعیت تمام خروجی ها به روز شود . انواع ورودی های دیجیتال ، آنالوگ و فرکانس های بالا را به خوبی تشخیص میدهند.

چون مکانیک های زیادی نیستند که بتوانند این خوردرو را سرویس کنند و قطعات آن به راحتی در دسترس نیست یا اگر هم باشد به دلیل محدودیت, قیمت زیادی دارند. به همین دلیل است که در کشور ما بیشتر از برند زیمنس استفاده میشود. زیرا تعداد متخصصان و برنامه نویسان و قطعات این برند در کشور ما بسیار هستند و مشکل اساسی برای رفع باگ و تعمیر این برند پیش نخواهد آمد. گروه نوآوران برق آمادگی برای هر گونه مشاوره و اجرای پروژهای شما را در این زمینه فراهم خواهد کرد. سیستم plc برای نخستین بار توسط دیک مورلی در سال 1964 اختراع شد و آلمانی ها در سال 1973 آن را وارد بازار کردند. این سیستم در واقع به معنای کنترل کننده منطقی است که قابل برنامه ریزی بوده و به همین دلیل به آن کنترل گر منطقی برنامه پذیر (Programmable Logic Controller یا به اختصار PLC) گفته می شود.