زمین لرزه ای بزرگ ترکیه و سوریه را لرزاند و یک میراث جهانی 2000 ساله یونسکو را ویران کرد.


زمین ،زه ای بزرگ ،یه و سوریه را ،زاند و یک میراث جه، 2000 ساله یونسکو را ویران کرد.

    زمین ،زه ای بزرگ ،یه و سوریه را ،زاند و یک سایت میراث جه، 2000 ساله یونسکو را ویران کرد - تصویر 1 از 1
ت،یب مرکز تجاری Galeria در دیاربکر ،یه. تصویر با حسن نیت از محمود بذرسلان (صدای آمریکا)

<،le>اشتراک گذاری
اشتراک گذاری

  • فیس بوک

  • توییتر

  • ایمیل

  • پینترست

  • واتساپ

یا

ز،له بزرگ 7.8 ریشتری صبح امروز دوشنبه مرکز ،یه و شمال غرب سوریه را ،زاند و چند ساعت بعد دومین زمین ،زه 7.4 ریشتری در همین منطقه گزارش شد. نگهبان. یکی از مناطقی که بیشترین آسیب را دیده است، غازیانتپ است که در 150 مایلی مرز با سوریه و 50 مایلی مرکز زمین ،زه در قهرمان مرعش قرار دارد. زمین ،زه ها تا لبنان، یونان، اسرائیل و جزیره قبرس احساس شد. مقامات هنوز در حال ارزیابی تعداد قرب،ان هستند، زیرا تیم های امداد محلی و بین المللی برای جستجوی بازماندگان مستقر شده اند. برآوردهای اولیه حاکی از آن است که بیش از 1700 ساختمان فرو ریخته یا آسیب جدی دیده اند. فوات اوکتای معاون رئیس جمهور ،یه تایید کرد.

یکی از ساختمان های ت،یب شده قلعه غازیانتپ بود که یک بنای تاریخی 2000 ساله و یکی از میراث جه، یونسکو است. این قلعه در قرن دوم و سوم پس از میلاد در دوره روم ساخته شد و پس از تجزیه امپراتوری روم به بیزانس واگذار شد. در زمان امپراتور ژوستینیان اول، استحکامات توسعه یافت و بازسازی شد و گا،ی های زیرزمینی برای دفاع در برابر مهاجمان نصب شد. در زمان های اخیر، این قلعه محل زندگی بود موزه پانورامای دفاع و قهرم، غازیانتپ، که تعداد زیادی بازدید کننده را به خود جلب کرد.

قلعه 2200 ساله گازینتاپ در اثر ز،له در ،یه ویران شد.

قبل از حال. pic.twitter.com/vAtIWhmlsA

— ژاوی رویز (@xruiztru) 6 فوریه 2023

CNN از میزان خسارت گزارش می دهد: چندین سنگر در ،مت های شرقی، ج،ی و ج، شرقی سازه ت،یب شده و دیوار حائل کنار قلعه نیز فروریخته است. در حالی که این ها اولین گزارش ها هستند، در برخی سنگرها، شکاف های بزرگی مشاهده شده است که نشان می دهد ساختارهای باقی مانده مستعد آسیب بیشتر هستند.


مقاله مرتبط

معماران در حال انجام کار خود: 5 سازمان مرتبط با معماری برای واکنش اضطراری


رسانه های محلی همچنین گزارش داده اند که مسجد شیرو، متعلق به قرن هفدهم به دلیل فروریختن گنبد و دیوار شرقی آن به شدت آسیب دیده است. بر اساس بی بی سییک مرکز ،ید در شهر دیاربکر نیز سرنگون شد.

مطابق با سلیمان سویلو وزیر کشور ،یهده شهر از جمله هاتای، عثم،ه، آدیامان، مالاتیا، سانلیورفا، آدانا، دیاربکر و کیلیس به شدت تحت تاثیر زمین ،زه اولیه قرار گرفتند. اتحادیه اروپا و ایالات متحده متعهد به کمک شدند، زیرا چندین کشور اعزام متخصصان جستجو و نجات را آغاز کرده اند. تج،ات به ،یه با ادامه وضعیت، معماران، طراحان و متخصصان ساختمان برای ارائه راه حل های سریع و قابل اعتماد برای مسکن اضطراری و امکانات پزشکی برای جوامع آسیب دیده مورد نیاز خواهند بود.

در اینجا لیستی از پیوندهایی است که می تو،د برای کمک به قرب،ان در مناطق آسیب دیده ،یه، سوریه و لبنان، همانطور که توسط Vogue Arabia تهیه شده است، کمک کنید:

  • بنیاد بین المللی امداد و توسعه هلال آبی (IBC) در حال پذیرش و توزیع کمک های مالی برای اقلام ضروری از جمله غذای آماده، جعبه کمک های اولیه، پتو و بخاری است.
  • یونیسف تلاش ها را برای کمک به خانواده ها و کودکان رنج دیده در شمال سوریه هماهنگ می کند.
  • Lounchgood کمپین تا 6 مارس 2023 وجوه جمع آوری می کند.
  • اهميت دادن از کمک های مالی از طریق صندوق جه، اضطراری برای ارائه خدمات و خدمات اضطراری استفاده می کند. مشارکت را می توان با تماس با این شماره 1800 020 046 رایگان انجام داد.
  • ،نان بریت،ا می توانند کمک های مالی خود را به آ،فام؛
  • این زمان کمک است این سازمان تمام کمک های خود را به خیریه های بین المللی فعال در ،یه ارسال می کند.
  • مولهامبنیادی که توسط دانشجویان دانشگاه سوری ایجاد شده است نیز در حال حاضر در حال جمع آوری کمک های مالی است.




منبع: https://www.archdaily.com/996027/a-major-earthquake-hits-turkey-and-syria-destroying-a-2000-year-old-unesco-world-heritage-site