فضاهای سالم: ظهور طراحی سلامتی در سال 2022


فضاهای سالم: ظهور طراحی سلامتی در سال 2022

فضاهای سالم: ظهور طراحی سلامتی در سال 2022 - تصویر 1 از 6
باغ یوگا و گا،ی هنر برنو / RO_AR معماران شیمون روزوالکا. تصویر © BoysPlayNice

<،le>اشتراک گذاری
اشتراک گذاری

  • فیس بوک

  • توییتر

  • ایمیل

  • پینترست

  • واتساپ

یا

سال 2022 شاهد افزایش گفتگو در مورد سلامت و رفاه بود. دو سال پس از شروع همه‌گیری کووید-19، صنعت معماری در مورد شیوه‌های ساختم، سالم اطلاعات بیشتری دارد و برای پیشبرد راه‌حل‌های تاثیرگذار مجهز شده است. روز جه، معماری در سال 2022 با موضوع “معماری برای رفاه” برگزار شد که به موازات تعیین سال 2022 به ،وان سال طراحی UIA برای سلامت در ساختمان ها و شهرها بود. در پایان سال، ArchDaily “فضاهای سالم” را به ،وان یک روند همراه با بینش هایی که در آینده به خوبی ادامه خواهد داشت، بررسی می کند.

فضاهای سالم: ظهور طراحی سلامتی در سال 2022 - تصویر 2 از 6فضاهای سالم: ظهور طراحی سلامتی در سال 2022 - تصویر 3 از 6فضاهای سالم: ظهور طراحی سلامتی در سال 2022 - تصویر 4 از 6فضاهای سالم: ظهور طراحی سلامتی در سال 2022 - تصویر 5 از 6فضاهای سالم: ظهور طراحی سلامتی در سال 2022 - تصاویر بیشتر+ 1

ما در اطراف ،ج می کنیم 90 درصد از زمان ما در داخل خانه. در سال 2022، بی‌حالی قرنطینه همچنان باعث ایجاد سبک زندگی بیشتر مردم می‌شود. همه گیری به ،وان نقطه عطفی در درک صنعت معماری از سلامت و رفاه عمل کرد. ایده‌ها و آزمایش‌ها در دو سال آینده به معماران این امکان را داده است که علم رفاه را از طریق استراتژی‌های طراحی بهتر پیاده‌سازی کنند. با آگاهی روزافزون از تأثیر محیط های ساخته شده بر ما، علاقه فزاینده ای به درک تأثیرات جه، طراحی ساختمان بر سلامت بدن وجود دارد.

سازمان بهداشت جه، سلامت را به ،وان “وضعیت رفاه کامل جسمی، رو، و اجتماعی” تعریف می کند. با طراحی فضاها با تمرکز بر تأثیر آنها بر سلامت، معماری سلامتی قادر است ساختمان هایی را ارائه دهد که میزبان این تعریف چند بعدی باشند. طراحی سلامتی ممکن است یک اصطلاح نسبتاً جدید باشد، اما این اصل ایده‌هایی را از تکنیک‌های طراحی تاریخی وام گرفته است.


مقاله مرتبط

،یب سلامتی با طراحی معماری


مناظر شهر یونان باستان ،یبی هماهنگ از معابد، کلینیک‌ها، خانه‌هایی برای درمان خواب، و سالن‌های تئاتر از امداد فرهنگی، م،وی و فیزیکی بودند. رومی ها اهمیت نور، باد، آب و ارتباط آن با ساختمان ها را برای ترویج زندگی سالم تشخیص دادند. در شرق، سنت‌های طراحی چینی و هندی به ترتیب حول شیوه‌های رفاهی مانند فنگ شویی و واستو متمرکز بودند.

فضاهای سالم: ظهور طراحی سلامتی در سال 2022 - تصویر 2 از 6
باران نور / معماران یوان. تصویر © Max Lee

سازمان بهداشت جه، خواستار این است که سلامت روان و رفاه برای همه در اولویت جه، قرار گیرد. طراحی برای سلامتی و تندرستی را می توان از منظرهای مختلفی از جمله عوامل محیطی، فکری، م،وی و جسم، نگریست. در فشار بزرگتر به سوی معماری سالم تر، مجموعه ای از روندهای ،د به تسریع آن کمک می کند:

طراحی بیوفیلیک

پاسخ بیوفیلیک به چوب: آیا می تواند رفاه ،نان ساختمان را ارتقا دهد؟

فضاهای سالم: ظهور طراحی سلامتی در سال 2022 - تصویر 5 از 6
مرکز بهداشت فرهنگی و اجتماعی Ts’kw’aylaxw، Lillooet، BC / Unison Architecture. تصویر © Ema Peter P،tography

هدف معماری پایدار ایجاد ساختمان هایی است که نه تنها برای محیط اطراف، بلکه برای ،نان آن سالم تر باشند. طراحی بیوفیلیک از این درک ایجاد شد که ذهن و بدن در یک “دنیای غنی حسی” رشد می کنند. آی تی از درمان طبیعت استفاده می کند برای کاهش استرس، بهبود کیفیت هوا و حمایت از عملکرد شناختی. اساساً این اصل بر ارتباط بین محیط های داخلی و ،نان با طبیعت تأکید دارد. با تمام گرایش‌های طراحی در حال انجام که در نتیجه تثبیت شده‌اند، تقاضا بر روی مواد ارگ،ک متمرکز شده است که محیط‌های بیرون را شبیه‌سازی می‌کنند.

طراحی سالوتوژنیک

معماری سالوتوژنیک چیست؟

فضاهای سالم: ظهور طراحی سلامتی در سال 2022 - تصویر 6 از 6
بیمارستان کودکان نیو لیدی سیلنتو / لیون + کنراد گارگت. تصویر © دیانا اسنیپ

آرون آنتونوفسکییک پروفسور، محقق و جامعه شناس پزشکی تأثیر استرس را به ،وان یک عامل اولیه برای بدتر شدن سلامت جسم، معرفی کرد. مفهوم “سالوتوژنز” او این فرضیه را مطرح می کند که چرا برخی از افراد تحت استرس بیمار می شوند در حالی که برخی دیگر سالم می مانند. مدل طراحی شبکه ای از تاکتیک ها را برای افزایش درک ،نان از فضا، مدیریت پذیری در فضا و احساس م،ادار بودن در فضا ارائه می دهد. ثابت شده است که عواملی برای بهبود سلامت ذهنی و جسمی در یک ساختمان وجود دارد. در حالی که طراحی سالوتوژنیک را می توان برای هر سازه ای اعمال کرد، اما برای تاسیسات مراقبت های بهداشتی که در آن محیط ساخته شده بر بهبودی بیمار تاثیر می گذارد و باعث تقویت یک سیستم بهداشتی می شود، بسیار سودمند است. روند درمان طبیعی.

طراحی نورپردازی

چرا روشنایی الکتریکی موثر شبانه روزی اهمیت دارد؟

فضاهای سالم: ظهور طراحی سلامتی در سال 2022 - تصویر 4 از 6
گروه پوشاک ،ن LF USA / Spacesmith. تصویر © فروش DFB

برای هزاران سال، انسان‌ها فقط نور روز، آتش و تاریکی شب را می‌شناختند. اکنون حدود 90 درصد از زمان خود را در محیط های داخلی می گذر،م و تعادل من، روزهای روشن و شب های تاریک را به دست نمی آوریم. موجودات زنده از نظر بیولوژیکی با نور مرتبط هستند – این محرک اصلی برای حفظ ریتم شبانه روزی است. از آنجایی که بیشتر زندگی خود را در محیط های بسته می گذر،م، هم در روز و هم در شب با نورهای شدید بمباران می شویم که ریتم طبیعی شبانه روزی ما را مختل می کند. با بهینه سازی سطوح نور و دسترسی در طراحی فضایی، تعادل طبیعی را می توان برای بهره وری و چرخه خواب ارتقا داد.

طراحی متریال

چه موادی می توانند سلامت را در معماری داخلی ارتقا دهند؟

فضاهای سالم: ظهور طراحی سلامتی در سال 2022 - تصویر 3 از 6
خانه در یک تخت / معماران نیتون. تصویر © Sweng Lee

محیط‌های داخلی و سطوح مواد میزبان قارچ‌ها، کپک‌ها یا آلاینده‌های مولکولی مانند آ،ژن‌هایی هستند که می‌توانند از جوندگان و حیوانات خانگی بیایند. سایر خطرات پنهان شامل CO2 و ،یبات آلی فرار (VOCs) است که از مصالح ساختم،، مبلمان منزل یا لوازم نظافت نشات می گیرد. همه این آلاینده ها می توانند برای سلامت جسمی و رو، مضر باشند، حتی اگر تجمع پیدا کنند. مؤثرترین راه‌ها برای کاهش انتشار آلاینده‌های داخلی، انتخاب مصالح ساختم، مدرن، غیرسمی و پایدار است که به‌عمد برای ساخت و ساز و استفاده ایمن در خانه ایجاد شده‌اند و از این رو سلامت جسمی، رو، و محیطی را ارتقا می‌دهند.

برای اینکه ساختمان ها بتوانند به طور کامل سلامت و رفاه انسان را در داخل خانه افزایش دهند، باید با رویکردی تغییر یافته طراحی شوند. با بهینه سازی پارامترهایی مانند نور، مصالح، تهویه، فضای سبز و انسجام، معماری می تواند از سلامت روحی و جسمی به شکلی جامع حمایت کند. آینده شاهد پیشرفت هایی در زمینه طراحی سلامت و تندرستی خواهد بود که معماران را در خط مقدم رفاه جمعی قرار می دهد.

این مقاله بخشی از موضوعات ArchDaily است: مرور سال ارائه شده توسط Randers Tegl.

“هنگام ایجاد معماری منحصر به فرد، ایده های رویایی همیشه کافی نیستند. ظاهر منحصر به فرد نیاز به شخصیت، شجاعت و مواد متمایز دارد. و قالبی برای دستیابی به چیزهای خارق العاده. در Randers Tegl، هدف ما این است که با جان بخشیدن به آجرهای درجه یک و به دنیای معماری، جلوه ای منحصر به فرد به آجرکاری های استثنایی بیافزاییم. غیرممکن را ممکن می کند. ما مفت،یم که از سال 1911 بخشی از معماری منحصر به فرد در سراسر جهان هستیم.

هر ماه یک موضوع را از طریق مقالات، مصاحبه ها، اخبار و پروژه ها به طور عمیق بررسی می کنیم. بیشتر بد،د موضوعات ArchDaily ما. مثل همیشه، در ArchDaily از مشارکت خوانندگان خود استقبال می کنیم. اگر می خواهید مقاله یا پروژه ای ارسال کنید، با ما تماس بگیرید.


مقاله مرتبط

،یب سلامتی با طراحی معماری





منبع: https://www.archdaily.com/994250/healthy-،es-the-rise-of-wellness-design-in-2022