تاریخچه مختصری از نقشه ها و نقش آنها در توسعه شهری


تاریخچه مختصری از نقشه ها و نقش آنها در توسعه شهری

تاریخچه مختصری از نقشه ها و نقش آنها در توسعه شهری - تصویر 1 از 5
نقشه ای که تعاملات توریستی و محلی را نشان می دهد. تصویر © اریک فیشر از طریق فلیکر

<،le>اشتراک گذاری
اشتراک گذاری

  • فیس بوک

  • توییتر

  • ایمیل

  • پینترست

  • واتساپ

یا

نقشه برداری یا نقشه برداری، برای هزاران سال نقش مهمی در نمایش مفاهیم فضایی ایفا کرده است. در حالی که اولین اشکال نقشه ها اطلاعات جغرافیایی حکاکی شده در لوح های گلی و حک شده بر روی دیوارهای غار را نشان می دادند، نقشه هایی که امروزه استفاده می کنیم به طور قابل توجهی تکامل یافته اند تا به طور خلاقانه طیفی از اطلاعات مختلف را نشان دهند. این تجسم‌ها در مورد اندازه جمعیت، رویدادهای تاریخی، تغییرات فرهنگی و ال،ای آب‌وهوا نتیجه‌گیری می‌کنند تا به ما کمک کنند تا در مورد جهان خود و نحوه تأثیرگذاری آن بیشتر درک کنیم.

تاریخچه مختصری از نقشه ها و نقش آنها در توسعه شهری - تصویر 5 از 5
نقشه از قرن 14. تصویر © Wikimedia Commons

برخی از اولین نقشه های شناخته شده قدمت آن به حدود 17000 سال قبل از میلاد برمی گردد و تصاویری بودند که صورت های فلکی ستارگان، ویژگی های چشم انداز مانند کوه ها و رودخانه ها و دیگر نشانگرهای فیزیکی را نشان می دادند که به مردم کمک می کرد از مک، به مکان دیگر حرکت کنند. در سال 600 قبل از میلاد، نقشه جه، بابل ایجاد شد و اعتقاد بر این است که اولین نمایش زمین یا آنچه مردم در آن زمان می توانستند از آن بررسی کنند، باشد. سایر تمدن های باست،، مانند یون،ان، بر اساس مشاهدات کاشفان و مح،ات ریاضی، شروع به استفاده از نقشه های کاغذی برای ناوبری ،د. نقشه های این زمان بسیار مهم بودند زیرا یونان را به ،وان مرکز جهان، احاطه شده توسط اقیانوس های وسیع نشان می دادند. نقشه های بعدی شروع به نشان دادن دو قاره آسیا و اروپا ،د که عمدتاً تحت تأثیر ادبیات نوشته شده توسط فیلسوفان یون، بودند.

در حالی که برای این تمدن‌ها ترسیم دنیای اطرافشان مهم بود، آنها همچنین بر نمایش شهرهای خود از طریق اشکال دیگر نقشه‌برداری تمرکز ،د، و اغلب از انواع نقشه‌ها برای برنامه‌ریزی کل شهرهای آینده استفاده می‌،د. نقشه Nolli یکی از مهم ترین تکنیک های ترسیم است که برای درک جریان فضا در یک شهر استفاده می شود. اولین نقشه Nolli توسط یک معمار ایتالیایی به نام Giovanni Battista Nolli ترسیم شد که این نقشه به نام او نامگذاری شده است. در سال 1736، پاپ بندیکت چهاردهم به نولی دستور داد تا دقیق‌ترین نقشه‌ای را که تا به حال ترسیم شده بود، بسازد. هدف این بود که بفهمیم چگونه می توان فضا را به مناطق مختلف برای برنامه ریزی برای گسترش آینده و نیازهای عمومی ت،یم کرد.


مقاله مرتبط

قدرت، نابرابری و نقشه ها: تحلیل شهری


تاریخچه مختصری از نقشه ها و نقش آنها در توسعه شهری - تصویر 2 از 5
نقشه نولی رم نوشته جیوو، باتیستا، 1748. تصویر © Wikimedia Commons

اولین نقشه Nolli هر ساختمان و هر فضای عمومی، از جمله فضاهای در دسترس عموم واقع در ساختمان ها را مستند می کند تا به طور کامل بفهمد چه فضای مش، و چه چیزی خصوصی است. نقشه فقط با استفاده از سیاه و سفید برای نشان دادن فضای باز و جرم ساختمان ترسیم شده است. این تکنیک بارها از آن زمان برای تجزیه و تحلیل سریع روابط بین فضاها، تجزیه و تحلیل ال،ای برنامه ریزی و درک چگونگی ایجاد یک تجربه شهری بهتر تکرار شده است. نقشه‌هایی که فضای سفید بیشتری دارند نشان می‌دهند که خیابان‌ها، حیاط‌ها، ایوان‌ها، فضاهای تجاری، لابی‌ها و سایر مناطق عمومی وجود دارد که باعث می‌شود محله‌ها شهرهایی با مقیاس انس، قابل ترددتر باشند. تکنیک‌های مشابهی برای مستندسازی مواردی مانند شیوع وبا و ردیابی آن‌ها در منابعشان در نقشه‌های فاضلاب لندن و ردیابی تحرکات نظامیان در طول نبردها استفاده شده است.

تاریخچه مختصری از نقشه ها و نقش آنها در توسعه شهری - تصویر 3 از 5
نقشه جمعیت. تصویر © Alasdair Rae

نقشه ها به طور قابل توجهی در طول دو قرن اخیر تکامل یافته اند و از طریق فناوری به طور فزاینده ای دقیق و ارتقا یافته اند. امروزه بیشتر نقشه ها با استفاده از آن ساخته می شوند GIS (علوم اطلاعات جغرافیایی) نرم افزار، ،یب نقاط داده برای درک وضعیت فعلی شهر و نیازهای آینده. تصویربرداری ماهواره‌ای، ع،‌برداری هوایی و حسگرها به ما کمک می‌کنند زمین و زیرساخت‌ها را درک کنیم، و نقاط داده در مورد جمعیت و استفاده از فضا اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می‌دهند تا اولویت‌های شهرها را متعادل کنیم، از درک چگونگی بهینه‌سازی یک پروژه جدید در حال ساخت تا درک انواع زیرساخت‌های عمومی. باید در مکان های خاصی قرار گیرد. داده های GIS می تواند به درک شهرهای بسیار متراکم و مناطق روستایی تر و غیررسمی کمک کند. در حالی که این اطلاعات همیشه در حال تغییر است، به برنامه ریزان اجازه می دهد تا پیش بینی هایی در مورد اینکه شهرها ممکن است شبیه به چه شکلی باشند و چگونه می توان آنها را بهبود بخشید، انجام دهند.

آینده نقشه ها و فرآیند نقشه برداری حتی پیشرفت های تکنولوژیکی بیشتری را شامل می شود. در حالی که نقشه‌ها همیشه به ،وان ابزاری در نظر گرفته می‌شوند که نمایانگر یک تصویر لحظه‌ای در زمان و تصویری زیبا برای نگاه ، به آن است، نقشه‌های آینده اطلاعاتی را در زمان واقعی به ما می‌دهند و داده‌هایی را از هزاران منبع است،اج می‌کنند تا اطلاعاتی در مورد ما به ما بدهند. شهرها




منبع: https://www.archdaily.com/994518/a-brief-history-of-maps-and-their-role-in-urban-development