معماری به مثابه اکتیویسم: اثر اکو فمینیستی یاسمین لاری


معماری به مثابه اکتیویسم: اثر اکو فمینیستی یاسمین لاری

معماری به مثابه کنشگری: اثر اکو فمینیستی یاسمین لاری - تصویر 1 از 6
یاسمین لاری در مرکز ،ن سبز، خیرپور. تصویر © یاسمین لاری/بنیاد هریتیج پا،تان

<،le>اشتراک گذاری
اشتراک گذاری

  • فیس بوک

  • توییتر

  • ایمیل

  • پینترست

  • واتساپ

یا

چوله پا،ت، یاسمین لاری – یک اجاق گاز در فضای باز که توسط ،ن در آسیای ج،ی استفاده می شود – یک مداخله قدرتمند است که تعهد معمار را به فعالیت های فمینیستی و محیطی برجسته می کند. این پروژه به طور همزمان به مسائل مربوط به جنگل زدایی، آلودگی و خطرات سلامتی می پردازد که ،ن در مناطق روستایی با آن مواجه هستند. طراحی او سیستمی، محلی خاص و آگاه از نیازهای آسیب پذیرترین افراد جامعه – ،ن و طبیعت است. مجموعه وسیعی از کارهای بشردوستانه او به تفصیل در یاسمین لاری: معماری برای آینده، دیالوگی را برای مشاهده معماری از طریق یک لنز اکو فمینیستی باز می کند.

معماری به مثابه اکتیویسم: اثر اکو فمینیستی یاسمین لاری - تصویر 2 از 6معماری به مثابه کنشگری: اثر اکو فمینیستی یاسمین لاری - تصویر 5 از 6معماری به مثابه کنشگری: اثر اکو فمینیستی یاسمین لاری - تصویر 4 از 6معماری به مثابه کنشگری: اثر اکو فمینیستی یاسمین لاری - تصویر 3 از 6معماری به مثابه اکتیویسم: اثر اکو فمینیستی یاسمین لاری - تصاویر بیشتر+ 1

چوله پا،ت،

از نظر فرهنگی، ،ن آسیای ج،ی متولی مراقبت از خانواده، جوامع و کره زمین بوده اند. روش‌های سنتی پخت و پز – یکی از این اقدامات مراقبتی – می‌تواند ،ن را در معرض سوختگی، آتش‌سوزی و مشکلات تنفسی تهدیدکننده در صورت استفاده از آتش‌های باز در فضاهای محدود قرار دهد. اجاق‌های چوبی با شعله باز که عمدتاً در مناطق روستایی پا،تان مورد استفاده قرار می‌گیرند، منجر به خطرات زیست‌محیطی مانند آلودگی هوا و مصرف بالای سوخت فسیلی می‌شوند.


مقاله مرتبط

شکل دادن به تاریخ: تأثیر معماران زن در ج، آسیای پسااستعماری


معماری به مثابه اکتیویسم: اثر اکو فمینیستی یاسمین لاری - تصویر 2 از 6
ساخت چوله ها: اجاق های سنتی نوآورانه، 70000 خودساز. تصویر © یاسمین لاری/بنیاد هریتیج پا،تان

یاسمین لاری با استفاده از ذکاوت طراحی و دانش خود در زمینه فناوری های ساختم، محلی، اجاق گازی بدون دود و کم هزینه از گچ و گل و آهک ساخت که از ،ن و محیط زیست در برابر آسیب محافظت می کند. یک سکوی آجری اجاق گاز را بالا می برد و از منطقه در برابر سیل محافظت می کند و یک ایستگاه کاری بهداشتی و تهویه بیشتری ایجاد می کند. شأن ،ن مسئول آشپزی نیز به صورت نمادین بالا می رود.

اجاق گاز لاری یک طراحی کاملاً سازگار با محیط زیست است. نیمی از سوختی که معمولاً مورد نیاز است استفاده می‌کند و می‌تواند روی ،‌های کشاورزی تمیز مانند سرگین و آجر خاک اره کار کند. جدای از کاهش ردپای کربن، این جایگزین با کاهش زمان صرف شده برای تامین سیاهههای مربوط از عرضه رو به کاهش، راحتی ،ن را در اولویت قرار می دهد.

چوله پا،تان بخشی از چیزی بود که لاری آن را پروژه معماری پابرهنه نامیده است. دانش و آموزش محلی به ،ن اجازه می دهد تا با استفاده از مواد طبیعی اجاق بسازند. برخلاف جایگزین های معاصر، مواد محلی مانند گل می تواند توسط ،ن بدون درآمد تولید و فرآوری شود. استفاده از شیوه های بومی برای موفقیت این پروژه بسیار مهم بود و ،ن بی سواد را با دانشی که از قبل دارند توانمند می کرد.

معماری به مثابه کنشگری: اثر اکو فمینیستی یاسمین لاری - تصویر 4 از 6
انقلاب صفر کربن در معماری: 50000 خانه خودساخته، مقاوم در برابر سیل، خانه های کربن صفر، یاسمین لاری/بنیاد هریتیج پا،تان، سند، از سال 2010. تصویر © یاسمین لاری/ بنیاد هریتیج پا،تان

در زمینه فرهنگ مسلمانان در پا،تان، خانه تا حد زیادی مرکز زندگی ،ن است. آثار لاری جدایی ،ن از زندگی عمومی را با طراحی زیرساخت های ضروری برای حمایت از نیازهای اجتماعی، عاطفی و بیولوژیکی آنها تصدیق می کند. سرپناه، آب تمیز، توالت های ایمن، امکانات آشپزی سالم، و فضاهای اجتماعی خارج از خانه، ضروریاتی هستند که لاری به ،وان محوری در معماری شناسایی کرده است.

چوله پا،ت، با تبدیل شدن به فضایی برای اجتماع و تعامل اجتماعی موفق می شود انزوای ،ن در خانه را کاهش دهد. در این مورد، آثار لاری با حفظ مفاهیم فرهنگی، ایده فضای عمومی برای ،ن پا،ت، را به چالش می کشد. او به طور مشابه در پروژه های مس، خود، مسکن باغ انگوری و مسکن نیروی دریایی، فضاهایی را برای نیازهای اجتماعی ،ن طراحی کرده است.

یاسمین لاری و اکو فمینیسم

معماری به مثابه کنشگری: اثر اکو فمینیستی یاسمین لاری - تصویر 6 از 6
معمار به ،وان کارگر بشردوستانه: یاسمین لاری از سال 2005 در مناطق ز،له زده کار می کند. تصویر © یاسمین لاری/بنیاد هریتیج پا،تان

از جمله تعهدات اجتماعی لاری تمرکز بر ،، است که نیازهایشان در طول تاریخ خاموش شده است: ،ن و طبیعت. کار او را می توان به دلیل پرداختن همزمان به نیازهای ،ن و کره زمین، “اکوفمینیست” نامید. تحلیل اکوفمینیستی تشابهات بین ،ن و طبیعت را بررسی می کند در فرهنگ، اقتصاد، مذهب، سیاست و شمایل نگاری. فمینیسم و ​​محیط زیست ممکن است برای ترویج احترام به ،ن و محیط زیست با این تصور که سابقه تاریخی پیوند زن با طبیعت منجر به ظلم هر دو شده بود.

در نتیجه ت،یم کار ،تی، زن، که عمدتاً به مراقبت و کشاورزی مشغول هستند، با بزرگترین تهدیدات ناشی از ت،یب محیط زیست روبرو هستند. مسئولیت انحصاری ،ن در قبال کودکان و سالمندان است و به ،وان تامین کنندگان غذا آنها را در خط مقدم در مواقع بلایای ناشی از آب و هوا قرار می دهد. از آنجایی که آنها عمدتاً در خانه و مزارع کار می کنند، ،ن پا،ت، به ویژه در معرض خطر سیل و خش،الی قرار دارند. در حالی که ،ن مسئول ایجاد خانه‌ها در پناهگاه‌های اضطراری هستند، اما از برنامه‌ریزی، بازسازی و گفت،ای مربوط به سیاست‌های اقلیمی به حاشیه رانده شده‌اند.

معماری به مثابه کنشگری: اثر اکو فمینیستی یاسمین لاری - تصویر 3 از 6
ایمن تر بسازید – سنت نوآورانه: کاروان غار سبز، خانه های کم کربن و کم هزینه، یاسمین لاری/بنیاد هریتیج پا،تان، خیرپور، 2010. تصویر © یاسمین لاری/بنیاد هریتیج پا،تان

در میان ت،یب عظیم آب و هوا در پا،تان، که در میان ده کشور برتر تحت تأثیر آب و هوا قرار دارد، کار لاری در معماری امدادی به مردم این امکان را می‌دهد تا مسکن‌های مقاوم در برابر سیل و سازگار با آب و هوای خود را بسازند. رویکرد او مبتنی بر تکنیک‌های ساخت‌وساز محلی مقرون‌به‌صرفه و زیست‌محیطی با بهبود ساختاری آنها برای مقاومت در برابر سیل و ز،له است. این معمار همچنین مکالمات بین ،ن و سازمان های کمکی را تسهیل کرده است تا نیازهای اولی را بیان کند.

از طریق بنیاد میراث لاری و مرکز فرهنگی صفر کربن، ،ن برای ساخت آجر، چوله و خانه آموزش می بینند. این فضا توسط ،ن روستاهای همجوار نیز برای ساخت کاشی های سرامیکی سازگار با محیط زیست استفاده می شود که بعدها در پروژه های لاری مورد استفاده قرار می گیرد. در دسترس قرار دادن تکنیک‌های سنتی صنایع دستی برای ،ن روستا به م،ای سرمایه‌گذاری در اقتصادهای محلی و سازگار با ،ت است. تلاش های انسان دوستانه معمار پا،ت، برای حمایت از دانش فمینیستی بومی، تاب آوری اجتماعی و اقتصادی ،ن را افزایش می دهد. مهارت‌های جدید آنها متعاقباً به بازسازی جوامع خود کمک می‌کند تا مراقبت از محیط‌زیست را با معماری اکو و مواد محلی تسهیل کنند.

معماری به مثابه کنشگری: اثر اکو فمینیستی یاسمین لاری - تصویر 5 از 6
مرکز آموزش کربن صفر مکلی، یاسمین لاری/بنیاد هریتیج پا،تان، از سال 2016. تصویر © یاسمین لاری/بنیاد هریتیج پا،تان

معماری یاسمین لاری یک عمل مراقبتی است: برای سیاره زمین و زندگی ،ن پا،ت،. کار او بیش از یک معمار، او را به ،وان یک فعال در تقاطع فمینیسم و ​​محیط زیست قرار می دهد. اگرچه او به ،وان یک معمار اکو فمینیست شناخته نمی شود. هدف لاری دموکراتیک ، معماری و تشویق شاغلین به حل مسائل مهم اجتماعی با مهارت های طراحی خود، بدون توجه به علت است. لاری با قرار دادن تجربیات روزانه ،ن و نقش آنها به ،وان نگهبان طبیعت در مرکز کار خود، سابقه ای ایجاد می کند که هم معماران و هم فعالان می توانند از آن بیاموزند.


مقاله مرتبط

شکل دادن به تاریخ: تأثیر معماران زن در ج، آسیای پسااستعماری





منبع: https://www.archdaily.com/999188/architecture-as-activism-yasmeen-laris-eco-feminist-work